återfödd klänning

Jag har sagt det mer än en gång, jag köper helst inte nytillverkat (hurra för begagnat!), och jag gör gärna om kläder när dom inte passar längre, eller när jag blivit less på dom. Ibland hittar jag plagg på loppis, som jag köper enkom för att sy om. Den här klänningen är inne på sin tredje inkarnation, det kallar jag flexibel! Jag köpte den som en kjol och en kortärmad topp på Röda Korset, och sydde ihop dom i midjan. Den toppen har nu spelat ut sin roll, så jag klippte bort den, och ett par deci av kjolen. Toppen jag sydde på nu, satt på en klänning som blivit för liten från midjan neråt, upptill var den helt ok. Så jag klippte av överdelen i midjan, och sydde fast den på sin nya kjol, som jag rynkade ihop lite för att den skulle passa. (Jag hittade förresten en ny metod att rynka tyg -jag har alltid sytt två parallella raksömmar med långa stygn, precis som vi lärt oss i skolan, och när man sen drar ihop dom, så går trådarna av, och man blir irriterad, och sen är det hopplöst att få bort rynktrådarna... Sicksacka istället över en stark garnlängd, jag tog en bit virkgarn, sen är det bara att dra ihop garnet för att rynka kjolen, och så drar man lätt bort  det när man är klar - dagens tips, från mig till er!) Sen passade jag på att fästa en söm som lossnat mellan dom två våderna i kjolen. En stunds arbete, och jag har en ny klänning, helt gratis, som förhoppningsvis blir betydligt mer använd nu. Faktum är, att jag har på mig den just nu, och den är mycket skönare nu än innan - den är lite kortare (förut nådde den till fotknölarna, nu till vaden), och den mjuka trikåöverdelen är förstås mycket mjukare och följsammare än den tidigare överdelen, som var i ett vävt, stumt tyg. Jag tycker nog också att midjan har hamnat på en bättre höjd nu, eller så blandar jag ihop det med någon annan av mina omsydda alster - jag har gjort ett par klänningar till på samma sätt, genom att sy ihop en överdel och en kjol. Den ena av dom funderar jag också på att sy om, jag har aldrig varit helt nöjd med hur överdelen passar på den, byter jag ut den, så blir den klänningen förhoppningsvis också använd. 
 
Flera av kläderna jag lade upp igår har hittat köpare, vilket är superbra! Jag ska fortsätta lägga upp kläder idag, så  blir jag med lite tur av med mera. Jag har också hittat en klänning på fb som jag VILL HA (trots att jag inte ska köpa mer kläder...), om hon godtar min prutning så köper jag den, om inte, så får livet gå vidare ändå. Men den är blå, och broderad, och bohemisk, och så fin! Storleken är 44, så isåfall så är det en efter-operations-klänning, och det känns faktiskt mer ok att köpa.
 

Kommentera här: