arrietty

Som jag skrev för ett tag sen, så har jag inte riktigt fallit för Studio Ghibli's filmer, men efter att ha sett några (Kiki's delivery service, Spirited away, Princess Mononoke), och sett om My neighbour Totoro, så är jag inte omvänd, men ser fram emot att se fler filmer. Härom dagen såg jag ännu en, Arrietty, och den var nog den bästa hittills:
 
 
En liten förklarande bakgrund - jag gillar böcker och filmer med fina inredningar, eller när man gör om skruttigt till fint (kolla in Victoria Clayton's böcker, genren kallas AGA saga, efter AGA-spisarna i engelska lantkök), och jag tror att det spelar in. Jag gillade Totoro bättre vid andra tittningen, och det som jag tyckte mest om i filmen är början, när dom flyttar in i huset. I Arrietty är det ungefär samma sak jag tycker mest om - deras underbara lilla hem under golvplankorna. Jag tycker nästan att det är synd att filmen utspelas på andra platser än där!
 
Så ja, vare sig ni är Studio Ghibli-fans eller inte, så är mitt tips att se Arrietty, en supersöt och supertrevlig film, med ett litet hem som jag önskar var stort, och att jag bodde där!
 

Kommentera här: