påt och fix och knappar

Idag har det varit en dag med småplock och fix, jag har varit ute i trädgården, flyttat runt på plantor och hämtat sten. Jag hade tänkt att flytta en jordhög från gräsmattan till min stubbrabatt, men den säck jag har hett jorden i, rämnar när jag försöker förflytta den, så jag måste alltså hitta ett nytt sätt att frakta jorden från punkt A till punkt B. Igår var vi också ute i trädgården ett par timmar (det har inte blivit så mycket på senaste tiden, det är ju så jag funkar - 130 knyck ett tag, och sen tar jag paus, tills nästa ryck), jag flätade ett stöd för nyaste vinbärsbusken, jag flätade en bit till på stubbrabattsstaketet, och jag planterade början till en rönnhäck. Rönnhäcken är något av ett experiment - pinnarna jag slagit ner i marken till mitt lilla staket har börjat få blad, precis som pilslanor gör, och jag tänker att större pinnar också borde göra detsamma. Så jag har sågat till ett gäng rönnpinnar, och stuckit ner dom i backen, och hoppas att dom blir till en häck.
 
Inomhus har jag sytt på en kökshandduk (som jag inte kan bestämma om den är färdig eller inte), jag har stickat på tröja, och på ett par sockar (jag håller på att sticka om för stora sockar till mer lagoma sockar), jag har knytit lite drömfångarband, jag har sytt klart spetskragen på min randiga tröja, och jag har fixat med min nyköpta fyndponcho.
 
Den är stor och varm och skön, men sidorna hålls bara ihop av ett par knappar, och är öppna annars - när det blåser, så blåser det rakt in i den. Kalla händer har jag försökt att värma genom att hålla dom under ponchon, men det har gått sådär... Idag sydde jag i fickor i sidorna, mitt emellan knapparna. Tyget är ett par tygprover från 70-talet, jag har en hög med såna som jag fått av Renée, färgen matchar knapparna perfekt, och eftersom en tygbit inte räckte till två fickor, så har jag till varje ficka klippt en bit av varje tyg. Nu funderar jag på om jag ska sy en stickning runt ficköppningen, eller om jag ska kanta med tyg, det finns kvar så att det räcker. Jag är också lur på att göra en slags huva, så att jag verkligen kan gosa in mig i ponchon när det är kyligt ute.
 
Nu ser jag faktiskt fram emot att det ska bli lite kallare, så att jag kan inviga dom nya fickorna!
 
Jag tog också fram knappsamlingen och sorterade en stund. Det är såna galna mängder, så det syns knappt att det blir mindre, även om det syns i småpåsarna att dom blir fullare. Jag skulle behöva ett bord med kanter, så jag kan hälla ut alla knapparna, och få bättre översyn! Det är så mycket fint, att jag vill sy plagg, bara för att få anledning att använda knapparna - blusar och klänningar är första tanken, men jag har knappar som skulle funka på ett par sailorbyxor, jag har knappar till jackor och kappor, koftor och kavajer... Men att börja med knapparna, och sen välja tyg och modell därifrån, det är kanske lite bakvänt?
 
Det är så mycket knappar, att jag knappast hinner använda upp dom under min livstid (särskilt som att risken finns att fler knappar kommer till - sist jag loppade, så fyndade jag ett helt rör med knappar för 4 kr!), så jag undrar därför om det är någon som vill göra en knappswap? Jag har knappar att erbjuda, och nån annan kanske har nånting annat som översvämmar syrummet? Lämna en kommentar i så fall!
 
Spara

Kommentera här: