loppislördag på en söndag - sånt att göra kläder av

Jag for ju till Östersund igår för att gå på loppis, även om att träffa syster och systerson också var en högprioritet. Vi var in på två ställen, och jag hade dels begränsad budget, dels siktet rätt snävt inställt - jag ville ha tag på tyg, garn, tillbehör - sånt att göra kläder av, helt enkelt. Jag hittade en massa fina saker, fina kläder bland annat, och på ett ställe var det en som sålde kristaller påsvis - jättebilligt. En påse full med kristaller kostade ungefär vad 1-2 kristaller gör annars. Det kliade verkligen i fingrarna! Men, jag behöll mitt fokus, och påminde mig själv om och om igen, att jag håller ju på att rensa ut ägodelar, så jag ska inte skaffa nya bara sådär. Det måste finnas någon slags plan! Den här gången var planen som sagt sygrejer, även om några andra saker kan ha slunkit med...
 
 
Jag tycker inte att jag köpte så mycket, men det blev visst några saker ändå, märkte jag när jag packade upp...
 
  
Lejonet och elefanterna hör till dom verkliga onödorna, men lejonet kostade en femma, och ska hängas på väggen - den blir jättesnygg på nån av mina tavelväggar. Elefanterna har jag redan en liten samling av, så för en tjuga så fick dom här också lov att följa med.
 
  
Väskor behöver jag strängt taget inte, även om det känns så lite då och då, men den här H&M-väskan för 25 kr såg jag precis när jag skulle betala, och jag gillar den här naturskinnsfärgen, storleken var bra, och dom flätade handtagen fina - det känns som en väska som kan bli en favorit. Nagellack har jag köpstopp på (det glömde jag visst bort...), det här Nouba-lacket för en tia köpte jag ändå, Nouba är ett bra märke, så jag tyckte att det var försvarsbart. Hatten hittade jag i kassan på Röda Korset, jag älskar turbanhattar, den här kostade bara 30 kr, och kändes som ett fynd, även om jag inte skulle få på den än på många kilon. Fast där hade jag faktiskt fel...
 
  
Nu till sygrejerna: den här boken har jag kikat på mer än en gång, men det har aldrig blivit att jag köpt den. Det mesta i den är inte i min smak, men några av idéerna är bra, några kanske jag kommer att förverkliga. Ovanpå boken ligger en behåslejf och axelband - jag ska visst ge mig på att sy en egen behå en vacker dag! Ett bältesspänne har jag kikat efter, jag har virkat ett bälte till min turkos kappa, men hade inget passande spänne - det här tror jag kommer att funka perfekt. Dom virkade spetsarna köpte jag till en drömfångare jag håller på mig, en kompis har beställt den. Behöver jag fler knappar? Nej, absolut inte, men dom här var så fina, gamla knappar i glas, och billiga var dom, nånting speciellt ska dom få pryda.
 
 
Jag köpte några nystan garn - garn och tyg var det lite av, tycker jag, och garnet hade säljarna delat upp så märkligt, i stället för att göra påsar med samma sorts garn i, så hade dom delat upp garnerna på flera påsar, och blandade garnsorter i påsarna istället. Dumt! För det mesta vill man ju ha många nystan av varje sort, så man kan sticka nånting av dom som är större än ett par sockar eller en mössa. En Weasley-tröja står på schemat framöver, men en blå, för det har jag mest av. Men jag har inte nog mycket, även om jag kombinerar dom tre nyanser jag har - jag behöver helt enkelt få tag på några nystan till...
 
Tre tygstuvar hittade jag också. Eller, jag hittade fler, men en del var för dyra, andra var lite väl små, och ett tyg hängde jag tillbaka i förhoppningen att hitta något bättre. Dom här har ett oväntat rosa tema - jag har inte speciellt mycket rosa i garderoben... Det rosa och gula till vänster är bara en pyttebit, men det kan funka till krage och manschetter tänkte jag, eller ett ok, nån slags detaljer, det var så fint att jag var tvungen att ha det. Tyget i mitten är det inte heller mycket av, det är i flanell, trycket är sådär trevligt retro, det kanske kan bli foder i en jacka? Då kan jag ju använda ett annat tyg i ärmarna, så har jag det här där det syns, i själva kroppsdelen. Tyget med dom flygande fåglarna är det faktiskt ca två meter av, och jag tror att det ska bli en klänning. Det kändes verkligen som ett fynd, så himla fint! Ovanpå det ligger en rulle med garn med silvertråd i, det tänkte jag använda dubbelt med något annat garn, men har inga mer detaljerade planer än så. Örhängena kostade tio kronor, och det var dom värda!
 
 
Och kolla - turbanen passade visst! Den är lite åt det tighta hållet, men efter några kilon minus, så kommer den att sitta som en smäck! Snygg var den på också, tycker jag, och eftersom det är jag som kommer att ha den på mig, så är det min åsikt som räknas. ^_^
 
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara

Kommentera här: