göra nytt av gammalt

Visst har jag sagt, att hela den här grejen med en handgjord garderob, också faller under temat low buy och decluttering, och återvinning & upcycling, och ekonomiskt nytänkande, och miljötänkande, och hela faderullan? Jag har aldrig varit en storspenderare när det kommer till nyproducerade kläder (böcker och hobbymaterial och loppisgrejer, däremot...), jag har köpt "nya" kläder kanske 1-2 gånger per år, och då när det varit utgående säsonger (= rea på reapriset). Det har att göra med flera faktorer - jag har aldrig tyckt att det varit roligt att spendera pengar på kläder i min storlek, jag gillar inte hanteringen av lågpriskläder (dvs H&M, Indiska mfl), och jag föredrar alla gånger det kretslopp som second hand är en del av - jag skänker/säljer lika mycket kläder som jag köper. När planen nu är en handgjord garderob, så tänker jag alltså inte gå ut och storshoppa tyger och garner och tillbehör, böcker och mönster, osv, inte nytillverkat, inte till fullpris. Nej, planen är att det ska vara en ekonomisk vinst att göra mina egna kläder, så målet är att köpa material begagnat, eller med lite tur få till skänks, eller att använda sånt jag redan har hemma - jag har dels oanvänt material (garn, tyger, knappar, allt möjligt), dels har jag tex stickade plagg som jag aldrig använder, eller som inte funkar som jag vill. Igår skrev jag om min handspunna sjal, som genom en sån enkel handling som att blocka den, plötsligt har mycket större chans att bli använd. Jag plockade loss den från blockskivan tidigt i morse, och den är som en dröm nu - så fin!
 
Mera på samma tema:
 
 
För flera år sedan (det är en gemensam nämnare för många av dom plagg jag plockar fram ur gömmorna...), så köpte jag två hankar av det här alpackagarnet, och stickade ett par vantar. Vantarna var fina, garnets fina färger syntes bra i den enkla slätstickade ytan, men jag använde dom aldrig, för det blåste rakt igenom dom. Idag repade jag upp dom, garnet var tyvärr inte stickat i en enda lång tråd, utan var kapat både här och var, men genom att filta ihop ändarna (man fuktar båda ändarna av garnet, jag stoppade dom helt enkelt i munnen, och gnuggar dom mellan handflatorna tills dom filtas ihop), så har jag nu ett (mycket märkligt format) nystan, men en enda sammanhängande garntråd. Det är inte speciellt mycket garn, det räcker inte till något stort projekt, däremot kan jag förstås använda det som detalj tillsammans med något annat garn.
 
Ännu ett av mina "gör om, gör rätt"-projekt, jag håller på att sticka om sockar som blev för stora första gången jag stickade dom. Jag passar då också på och stickar dom i roligare mönster, för oftast stickar jag helt släta sockar - bra när man har självmönstrande garn, garnets färgskiftningar kommer fram ordentligt då. Samtidigt - det blir ju lite tråkigt... Här gör jag ett sicksackmönster med hjälp av omtag och ihoptagningar. På bilden syns också hur pass mindre sockarna blir nu - förhoppningsvis kasar inte skaftet ner på den här upplagan!
 
Här är två exempel på loppisfynd, båda med samma problematik - mängden. Till skillnad från att köpa nytillverkat tyg på rulle, så kan man oftast inte välja hur mycket tyg av en sort man vill ha, utan man får gilla läget, och göra det bästa av saken. Tygerna till vänster köpte jag nyligen, det vinröda tyget är ca 1x1,5 m, ett ylletyg som skulle kunna bli en jättesnygg vinterjacka, om det bara fanns lite mer av det. Det mönstrade tyget bredvid finns det mer av, det är flanneligt, och skulle vara perfekt som foder. Tyget till höger har jag haft ett bra tag, jag minns inte var jag köpte det, men kan tänka mig att det var på Röda Korset. Jag har sytt överdelen på en omlottskjol av det, men måste komplettera med ett annat tyg, om jag inte vill ha en kjol som inte täcker rumpan, och där fickpåsarna sticker ut nertill... Båda dom här tygerna har jag klippt små bitar av, och har dom i väskan, så att jag har att jämföra med om jag är ute och kollar tygavdelningen på loppis - jag tror att jag ska komma ihåg, men det gör jag förstås inte.
 
Mönster kan kosta en mindre förmögenhet, eller så kan dom vara gratis. Igår skrev jag ut en hög med gratismönster (helt gratis blir det inte, om man ska vara kinkig, bläck och skrivarpapper kostar förstås), med tanke på tygmängd och figurnärhet i bakhuvudet - jag vill ju att mina små tyghögar ska räcka till ett plagg, och eftersom jag syr till min efter-operations-kropp, så vill jag inte sy figurnära plagg, eftersom jag inte vet hur stor jag blir. Men många mönster blev det ändå, även med dom reservationerna, och nu ska jag bara kolla igenom högen, och försöka matcha ihop mönster och tyger. Och sen ska jag "bara" pussla ihop alla mönsterbitar och klippa ut dom - när man skriver ut mönster i PDF-format, så kommer dom i många delar, och man får själv tejpa  ihop delarna innan man kan klippa ut bitarna.
 
Ett annat syprojekt, som förhoppningsvis inte är speciellt krångligt, är den här kjolen. Det är en vid, veckad kjol, den når ner på vaden om jag inte missminner mig, och jag har tänkt sy om den till en byxkjol, antingen låter jag den vara som den är, eller så kortar jag den. Genom att helt enkelt klippa ut en kil mitt på kjolen, fram och bak, och sen sy ihop kilen, så borde det bli byxben av kjolen. Hoppas jag!
 

Kommentarer:

1 Embla Sofia - Mamma till Minou:

Häftigt! Duktigt av dig :)

Svar: tack så mycket! ^_^
Björkholmen Redux

Kommentera här: