tarot topp fem

Jag har sett många videos på youtube, där folk listar sina topp fem, eller topp tio, tarotlekar, eller orakelkortlekar, och eftersom jag gillar listor, och jag gillar att rangordna saker, så kan jag inte låta bli att fundera över mina favoriter i samlingen. Eftersom jag (fortfarande) inte läser med mina tarotkort, så har jag helt och hållet valt efter konsten, eller vilka som tilltalar mig mest. Jag har en massa fler tarotlekar som är superfina, så det är svårt att välja, och jag ändrar mig lite då och då. Just nu, så är det här i alla fall mina fem favoriter:
 
Tre självpublicerade tarotlekar, och två utgivna på förlag. Dom som är utgivna på förlag är oftast lite billigare, och det är säkrare tillgång på dom, självpublicerade tarotlekar ges oftast ut i små upplagor, och tar rätt vad det är slut.
 
Äkta Spåman tarot är en svensk tarotlek, och jag tycker att den är helt underbar. Det är en väldigt starkt kvinnlig kortlek, med stark feministisk känsla, och illustrationerna har en naiv känsla som jag älskar.
 
Sakki-sakki tarot är lite mindre i storleken än vanliga tarotkort, och dom passar väldigt bra i mina små händer. Konsten har igen en naiv känsla (faktum är, att så är fallet med alla fem tarotlekar, så jag säger det nu, så har jag det sagt...), och den är färgglad på precis det sätt jag tycker om. Korten är matta, och materialet är kraftigt, dom är helt enkelt väldigt sköna att hantera.
 
Pole Ka Marseille tarot är en fransk Marseille-lek, med konst som ger ett betydligt mörkare intryck än dom andra tarotlekarna på min lista. Dom här korten är också i storlek mindre, vilket som sagt fungerar bra för mig.
 
The Circo tarot påminner mig om Sakki-sakki, i stilen, i färgerna, och det är förstås en förklaring till att den tillhör mina favoriter. Istället för att komma i en pappask, så kom den i en sydd tygpåse. Det är alltid kul med såna, lite personliga detaljer, och det är sånt man kan hitta hos självpublicerade lekar.
 
Till sist, The Cook's tarot, som var kärlek vid första ögonkastet när jag öppnade asken, jag hann inte ens börja kika på korten. Dom här korten är större än dom andra, och mer svårhanterad för mig, men å andra sidan, så kommer verkligen konsten till sin rätt! Återigen färgglada kort, återigen den naiva stilen i motiven. Här finns också en av mina favoritdetaljer (som också kan ses i the Circo tarot, och till viss mån Sakki-sakki, beroende på hur man ser det), och det är avsaknaden av ram/inramning, så konsten täcker hela kortets yta. Jag tycker att intrycket man får av korten blir så mycket kraftfullare utan ram!
 
Så, det är alltså mina favoriter, just nu. Jag funderade på att visa mina topp fem-orakelkortlekar också, men jag har så få av dom, så topp fem vore nästan allihop... Men framöver så, när den samlingen har växt. Jag har en del orakelkortlekar på önskelistan (och en massa tarotlekar), jag får se när jag känns ha råd att beställa nästa gång.
 

Kommentarer:

1 Ellen:

Kjempeflotte kort. Takk for tips. Skal definetivt skaffe meg noen av disse. Samler selv på tarot kort. Er så enormt mange fine der ute. Har du sett disse? https://www.etsy.com/no-en/listing/57599834/portable-fortitude-playing-cards-55?ref=shop_home_active_1 Ikke helt tarot kort, men kan brukes som det og er veldig flotte å se på. Selv er drømmetaroten min "The journey into egypt", men den er så sykt dyr. >_<

Svar: varsågod! jag älskar att läsa om/titta på andras tarotlekar, så därför kan jag inte låta bli att dela med mig av mina. jag väntar på att få hem en tarotlek som äntligen är färdig, och i posten, sen ska jag filma klart hela min tarotsamling :) min drömtarotlek är the alice tarot http://eu.baba-store.com/collections/alice-tarot/products/the-alice-tarot-standard-deck men för €100 så känns den svår att motivera... the journey into egypt är fantastisk! ovanligt levande motiv för att vara en egyptisk tarot! och nästan lika sjukt dyr som alice tarot...
Björkholmen Redux

Kommentera här: