som julafton i december!

Jag har skrivit om dom två ornamentpaket jag har gjort och skickat iväg (men inte visat dom, eftersom mottagarna inte har fått dom än), nu är det dags att skriva om det första paketet (av två) som jag har fått! Eftersom det är en swap, så betyder det ett utbyte av föremål (ATCs oftast, presenter och ornament i det här fallet), och jag satte upp fyra punkter, fyra saker som skulle finnas i paketet (japp, jag gjorde det, för det var jag som hittade på och höll i swappen): ett handgjort ornament, någonting att äta, någonting att dricka, och så en liten present, antingen handgjord eller köpt, som gör mottagaren glad. Och det här fanns i mitt första paket, från nanner i USA:
 
Den här synen mötte mig, när jag befriat paketen från bubbelplasten. Det ätbara och drickbara såg jag på en gång, och blev väldigt glad åt båda!
 
Och med omslagspapperet försiktigt bortrivet, så såg innehållet i lådan ut såhär. En närmare titt, tycker jag - det var så mycket fint, som tål att titta nära på!
 
Jag börjar med det drickbara - jag hade förstås önskat mig te, för te är vad jag dricker. Stash är ett favoritmärke, yogite gillar jag också, och Tazo har jag länge velat prova - jag har sett många nämna det som sin favoritsort. Resten av påsarna ser också lovande ut!
 
Det ätbara är också något som jag har önskat mig. Peeps är en säsongsgodsak i USA, ungefär som våran julmust, den finns till jul och till påsk, och förmodligen till andra högtider också (kan tänka mig pumpabaserade Peeps till Halloween), och enligt youtubare som jag har sett, så är dom jättegoda. Jag ville förstås prova, och blev väldigt glad när jag fick se den här förpackningen. Dessutom - candy cane, jag som gillar mint!
 
Jag fick en liten babusjka att hänga i granen, är hon inte söt så säg? Jag hängde henne nästan längst upp, så man kan se henne ordentligt.
 
En silverfärgad skrivbok med blanka sidor tigger om att bli en art journal, eller kanske en skissbok. Eller nånting annat! Jag älskar skrivböcker, så det var en bra present! Den stora polkagriskäppen kommer jag att behålla som dekoration, synd och skam att äta upp den!
 
Jag har ju visat vad jag hänger i öronen i juletid, men kolla dom här (som ser ut som små Peeps i glas)! Dom är små, ett par cm långa bara, och så välgjorda, och i glas dessutom. Det blir nånting att paradera runt i dom sista veckorna fram till jul! Hade jag haft barn, så hade dom fått ärva dom här när det blir dags för det, nu får dom istället gå till min systerdotter, för det här är definitivt arvegodsmaterial!
 
Ett fint julkort, som nu sitter på kylen. Hur perfekt är inte det, katterna och glittret och den söta versen - såna här julkort tycker jag om!
 
Och så till sist, det handgjorda ornamentet. Nanner frågade efter dimensionerna på min krubba, så jag gissade att det skulle bli något till den. Jag gissade inte att det skulle bli den här ängeln. Är hon inte vacker? Hon ser precis ut som något som har suttit i en gran i slutet av 1800-talet, väldigt vintage alltså, eller rentav antik. Hon är som sagt inte det, hon är handgjord, och jag älskar henne - så vacker, som jag redan sagt. Fast det tål att upprepas. Hon passar helt perfekt längst upp i krubban:
 
Såhär ser min krubba ut just nu, den kommer säkert att genomgå förändringar genom åren. Själva huset har jag gjort av smala vedpinnar, och det är rejält stort, 50-60 cm högt. Dom tre vise männen och kamelerna är från Indiska, träänglarna, folieänglarna och lilla Jesus i toppluva och halsduk (det måste man ha i norra Jämtland - det är kallt i juletid här!) är köpta på loppis, men jag har varken Josef eller Maria, inte heller några herdar, får eller ens en åsna. Och titta vad som passade helt perfekt under taket!
 
Man skulle kunna tro att den är skräddargjord för att sitta här! (Ledtråd: det är den!)
 
Lite elegantare belysning skulle jag kanske fått tag på... En sån där tunn ljusslinga, bara som metalltråd med ljusprickar, det skulle passa bra tror jag. Får se om jag hittar en sån!
 
Men mysigt och stämningsfullt är det ändå! Trots bristen på föräldrar till stackars Jesus, trots att det varken finns herdar eller djur, och trots att ljusslingan är allt annat än diskret. En julkrubba helt i min smak, rätt otraditionell, men fin ändå. Dessutom - toppar man med en sån här ängel, så blir allting fint!
 

Kommentera här: