rena villa villekulla

Jag kom ju på att jag inte delat med mig av mitt senaste projekt här hemma - dom här uppåtperioderna är helt lysande, jag får massor av saker gjorda! När jag tapetserade skafferiet, så blev det tapet över (när jag till slut fick tag på tapet så att det räckte till skafferiet), och jag tänkte att det skulle bli jättesnyggt till trappen också. Mitt ögonmått när det gäller tapetåtgång är visst inte alls som det borde vara (annars har jag ett hyfsat ögonmått), för den blommiga tapeten räckte inte ens till halva trappen... Jo, lite dejavu-känsla över det hela... Jag visste att hon som sålt tapeten till mig hade en enfärgad grön tapet, som jag hoppades skulle funka att komplettera med, men när den väl kommit, så var det helt fel grön nyans. Så typiskt. Men då kom jag på, att jag kanske hade kvar några tapetrullar med gröna medaljonger, och att nån av dom kanske skulle funka, och i morse var jag in i klädkammaren och letade, och hurra - jag tror att jag kan få till nånting med ena medaljongtapeten! Jag önskar att jag kom på det innan, så hade jag sparat några kronor...
 
Här började min trappmakeover - en halv burk vit snickerifärg, och så akrylfärg tills jag fått till en rosa nyans jag var nöjd med. En ljusare rosa hade varit finare, men hela utgångspunkten var att den vita trappan var alldeles för opraktisk, med fyra djur och jag som inte gillar att städa. Hela tiden jag målade var jag nervös, för jag skulle inte kunna åstadkomma samma rosafärg igen, men som tur var så räckte färgen!
 
Såhär hade det också kunnat fungera, med rosa trappsteg, och den gråvitprickiga tapeten jag hade innan. Men det var inte det som var planen, planen var det här:
 
Det blir verkligen jättesnyggt! Lite Villa Villekulla, men inte mig emot! Det fungerar inte med mitt nuvarande hallgolv, men det ska jag byta ut nån gång framöver, och till ett rutigt linoleumgolv kommer det här att bli så bra! Jag satte dom blommiga tapeterna längst ner, den biten av trappen som är mest synlig, den övre halvan kommer att få en grön medaljongtapet. Hade jag vetat om att jag skulle använda medaljongtapeten, så hade jag nog tapetserat vartannat steg med dom olika tapeterna, men jag tror det blir bra ändå. Mitt inredningsöga brukar inte luras! ^_^
 

Kommentera här: