fördriver koktiden med lite fix

Jag har rödbetor på spisen, dom har kokat i en timme, och är fortfarande inte klar - definitivt nackdelen med rödbetor, och anledningen till att jag brukar köpa färdigkokta... Under tiden förströr jag mig på annat sätt, jag har varit ut med Alice, jag har snyggat till kanterna på kylskåpsdörrarna med vit eltejp, ränderna jag har tejpat på gör att kanterna ser ganska osnygga ut, och jag har stört mig på det länge. Idag kom jag på att jag kan tejpa över dom ojämna kanterna, så blir dom snygga och prydliga igen. Jag håller på att flytta om saker i köket, men det gjorde jag f.Rk (före Rödbetskoket, alltså), det började bli väldigt fullt på köksbordet, det blev bara fler och fler saker jag ville ha där, och att klämma dit en adventsljusstake blev droppen som fick det att rinna över. Granarna står numera i fönstret, och jag ska ordna till det lite bättre på köksbordet - betydligt rymligare blev det i alla fall! Köksbänken i matlagningsköket (jag har två delar i mitt kök, matlagningsköket och ätköket, som är delade av en vägg) har jag också plockat rätt på, så nu har jag gett mig själv lov att packa upp mina nya guldklimpar:
 
Jag sålde ju min Vitamix, och köpte den här fina rosa från KitchenAid istället, och den rosa elvispen från Dualit, jag passade på på black Friday på Bagaren & Kocken, och fick en hel del pengar över ändå av det jag fick för Vitamixen. Vattenkokaren var förut vit, och jag sprejade den lite förhastat rosa (jag kom ihåg fel, det stod inte värmetålig i beskrivningen av färgen...). Det blev jättefint (och passar perfekt ihop med mixern och elvispen), men när jag använder vattenkokaren, så blir färgen klibbig. Den torkar till sig när vattenkokaren svalnar, men det känns inte speciellt hållbart i längden. Planen är att sälja av mera saker, och investera i en ny vattenkokare, den här gången siktar jag på en rejäl sak med temperaturreglator, inga flera billiga budgetvarianter som inte håller - det här är nog min femte eller sjätte vattenkokare. Billigare i längden att lägga en större peng bara en gång.
 
Nu tror jag att rödbetorna borde vara klara, när dom svalnat och skalats så ska dom få sällskap av getost och lite honung, och jag funderar på om coleslaw eller pizzasallad funkar bäst till rödbetorna (för jag har båda färdiga i kylen), eller kanske rentav avokado. Alla tre låter lite knepigt till, men vem vet, rätt vad det är så överraskas man av smakkombinationer man aldrig trodde skulle funka.
 

Kommentera här: