7 december - kaka på kaka

Jag fastnar ofta för dom mest udda saker, ofta är dom mer till lyst än till användning, och ofta framkallar dom ett begär att köpa flera - därav alla mina samlingar. Något som jag tyckt om länge, men som jag inte lyckats lägga vantarna på förrän nyligt, är kakburkar. Ja, inte vilken sorts kakburk som helst, utan den amerikanska sorten med föreställande motiv. Allra helst ska dom vara vintage, förstås, men nyare går an dom också, bara dom är fina. Tyvärr är den här sortens kakburk inte helt vanlig i Sverige (än i alla fall), så det är rena rama turen om en lyckas snubbla över en.
 
Den runda röda är köpt på rea, den gula fyrkantiga på loppis (och det är åt det hållet mina tankar går när jag tänker "svensk kakburk", och tomten hittade jag på Röda Korset i Östersund - jag hade precis kommit fram till att jag ville ha en julkakburk, och där stod han! Han är inte gammal på något sätt, han är inte den finaste jag nånsin sett, men han är en kakburk som är en tomte, och jag tycker om honom! Min tomteburk är bara fylld med kex, vanliga fingerkex i mördeg, men skulle jag få ett ryck och julbaka, då skulle jag göra något sånt här:
 
 

Kommentera här: