23 december - lätt som en fudge

Idag är den stressigaste dagen för många, dan för dan. Det är inte helt ovanligt att julklappar panikhandlas, mat paniklagas, godsaker panikbakas, hus panikstädas och panikpyntas... Inte så märkligt att många tappar allt vad julkänslor heter! En annan variant, är att göra som jag gjorde när jag pluggade till prov i skolan - jag började ambitiöst, med planer på att läsa texten flera gånger om, med början flera veckor innan provet, sedan lovade jag mig själv att åtminstone läsa igenom texten en gång, sedan att jag åtminstone skulle skumma igenom den (allt medan dagarna närmade sig). Dagen innan provet hade jag inte pluggat ett dugg, och kom fram till att det är ingen mening att panikplugga kvällen innan, för kan jag det inte som kommer jag ändå inte att hinna lära mig. Det jag vill säga är alltså, har ni inte gjort det som "måste" göras hittills, så kanske det är lika bra att låta bli att göra dom? Jag lovar, julen blir inte sämre, men du mår säkert bättre, är lugnare och gladare.
 
Med det sagt, ska du göra nånting i sista sekunden, ställ dig inte och koka knäck, gör fudge istället - betydligt mindre jobb, och betydligt mindre risk för att nånting jäklas med dig. Garanterat panikfritt!
 
Det här verkar vara årets trend, om jag ska döma av sociala medier, fudge gjord på två ingredienser, mörk choklad och kondenserad mjölk. Jag är lat, jag hällde bara upp en burk mjölk i en teflonpanna, smällde 400 gram choklad i småbitar (bara att banka den oöppnade chokladkakan i en hård yta) och hällde dom i pannan med mjölken, och smälte ihop det på låg värme under omrörning, sedan hällde jag upp dom i en bakpappersklädd form och ställde in i kylen för att stelna. Lite jobb, stor belöning! Jag använde choklad med cocoa nibs i, för jag gillar när det krasar. Jag funderade på att pudra lakritspulver över (för jag gillar choklad och lakrits tillsammans), och var väldigt nära att strö över knaperstekt bacon (för salt och choklad är fantastiskt gott), men lämnade till sist fudgen som den är. När det är fler än jag som ska äta, så kan det vara bra att dra ner på experimenten... Det är inte min fudge på bilden, jag har inte skurit upp den än, det får vänta tills imorgon, klickar ni på bilden så får ni ett "riktigt" recept, om ni föredrar det framför mitt hafsverk.
 
Ikväll kommer syster Jessica med sina barn, imorgon kommer syster Suss (och resten av hennes familj kommer på söndag, så vi firar med dom då, om jag uppfattat saken rätt), imorgon är det julafton, och i år ser jag verkligen fram emot den. Allting som involverar en massa systrar är bra!
 

Kommentera här: