2 december - mys

Den största anledningen till att jag älskar julen (eller december, för att vara era precis), är att hela högtiden och hela månaden handlar om mys! Hakar man upp sig på julklappar, allt som måste göras, allt som måste vara precis rätt, all mat som måste lagas, alla kakor som måste bakas, alla pengar som går åt, ja då tycker åtminstone jag att man är fel ute. Jul för mig handlar om dofter och smaker, lugn och ro, pyssel och pynt, ljus, musik... Stämning, med ett enda ord. Och all stress och alla måsten tar bort allt vad stämning heter - åt istället den här julen bli den julen då ni sätter er ner, häller upp en stor kopp med nånting varmt, passar på att beta av den där tidningshögen ni aldrig hinner med, eller den där boken som har väntat i flera månader, eller passa på att sticka den där tröjan ni drömt om hur länge som helst. Umgås, spela spel, ta en promenad i mörkret och titta på alla adventspyntade hem, titta på gamla julkalendrar... Fyll julen med vill istället för måsten, för sedan löser sig det mesta. Med många tända ljus så är det ingen som tänker på om huset är städat från golv till tak, julmaten som åker ut och in ur kylskåpet är det ändå ingen som äter det mesta av, satsa istället på dom rätter som går åt, och dela kanske upp dom på juldagarna - och våga hel- och halvfabrikat! Julklappar kan handlas på nätet, så slipper en överfulla butiker, dessutom kan man handla dom billigt om man bara ger sig på det (en jul handlade jag julklappar för 8-9 personer, för sammanlagt ca 150 kr, tack vare Myrorna), eller så kan man sprida ut dom över hela året (så dags att komma på det nu...), och passa på när det är rea, eller när man snubblar över något riktigt bra, eller så kan man köra julklappsspelet eller secret Santa, och då sätta en låg summa att handla för - färre paket, mindre pengar = mindre stress.
 
Doftljus finns i alla prisklasser, från en tia till flera hundralappar, och jag måste erkänna - många av dom billigare luktar inte alls sämre än dom dyrare, och brinner precis lika länge. Dollar Store och Ikea till exempel, bra ljus som doftar himmelskt!
 
Varm choklad är av någon anledning extra bra på att framkalla myskänsla, en kan göra det enkelt för sig och helt enkelt värma mjölk och oboy, eller så kan man göra något alldeles extra av sin mysiga chokladkopp.
 
Te är ett åretruntmåste för mig, men i december så håller jag mig nästan enbart till teer med juliga smaker - tänk, att så mycket jul kan rymmas i en enda kopp! Det snabbaste och enklaste är att köpa en förpackning julte, det finns många varianter i olika prisklasser, men nästan alla affärer har nånting. Annars kan man blanda en burk själv också - ett neutralt te, och så alla julens kryddor, och vips så har du ditt alldeles egna julte!
 
Om du redan läst ut din bokhög, så finns det förstås mer där dom kom från - böcker finns det hur mycket av som helst, vill man tänka ekonomiskt så är bibliotek och loppisar bra alternativ, vill man tänka miljövänligt så läser man på sin platta. Jag har hittat nästan hela serien "Lilla huset på prärien" och halva "Narnia"-serien på loppis nyss, och jag har "Anne på Grönkulla"-serien stående oläst, så jag tror att det blir lite nostalgiläsning för mig i jul!
 
Föredrar nån att titta istället för att läsa, så finns det massor av juliga filmer (finns få saker som får upp julstämningskänslan som bjällerklang på TV!), många finns att se på tex Netflix eller på youtube, eller går att strömma på andra sätt. På SVTs öppna arkiv så finns många av dom tidigare julkalendrarna att se, mina favoriter är Trolltider, Greveholm, Peller Svanslös, Lasse-Maja och Sunes jul - bland annat! Det finns många bra!
 
 

Kommentera här: