sy vintagekläder som på den tid det begav sig

Jag hittade just en instruktionsfilm från 1948, om hur man syr sina egna kläder. Feminism var inte på tavlan på den tiden, och det märks tydligt, men annars är det faktiskt en bra film - instruktiv och tydlig, och så alla dessa fina kläder! 40-talet är min absoluta favorit när det kommer till mode, dom bredare axlarna, dom smalare kjolarna, och så allt krut dom lade på detaljer - andra världskriget och ransonering gjorde att det inte fanns mycket tyg att sy kläder av, "make do and mend" var av nöden, man sydde nya plagg av gamla plagg, och det var just i detaljerna som man slog sig loss - det gick inte åt stora tygbitar till en krage eller ett par snitsiga fickor. Ett gäng mönster från den här tiden är verkligen drömmen för mig, men tills jag hittar såna, så tittar jag på skärningar och detaljer, och inspireras av dom när jag syr efter nya mönster.
 
 

Kommentera här: