sticksällskap

Stickning kan vara väldigt socialt, en stickning (eller virkning) är portabel, den kan tas med överallt, och stickkaféer och stickträffar blir allt vanligare. För mig är dock stickning en solitär sysselsättning, mest för att jag faktiskt inte umgås speciellt mycket, det händer att jag har med mig en socka när jag hälsar på hos syrran, men mest stickar jag hemma, för mig själv. Då är det bra med sticksällskap i form av film/TV! Dom senaste dagarna har jag kollat på flera stickpodcasts, och det är oväntat trevligt, det känns nästan som att man faktiskt har sällskap. Filmer och TV-serier med stickning, eller fina stickade plagg känns också som lämpligt sällskap, och om man har en mer komplicerad stickning och måste hålla ett öga på den, så är musikaler suveränt. Eller en film som man sett så många gånger att man kan den utantill.
 
Några snabba tips: The Bletchley Circle inleds faktiskt med en stickning, och sen är serien full med vackra koftor och tröjor. I Twin Peaks så stickas det inte, men hela serien är som en tröj-/koftparad - verkligen 90-talet på sin höjdpunkt! I Harry Potter så är det fullt av Molly Weasley's stickade tröjor, och första gången Harry kommer hem till Ron, så möts han av en magisk stickning. I Pushing Daisies så är en av huvudrollsinnehavarna inte mindre än en stickande detektiv, och han stickar i flera scener (bland annat ett pistolhölster), och man ser honom i sina stickade västar ibland också. Jess i New Girl pratar om att hon stickar åtskilliga gånger, men jag minns faktiskt inte om man faktiskt ser henne göra det också. Dom här serierna/filmerna är bara toppen på stickberget, om man börjar tänka på  saken, så dyker stickning upp lite här och var, på ett eller annat sätt.
 
 
 
Ni har kanske tips på filmer/serier som jag har glömt bort här? 
 

Kommentera här: