mina fina fynd - mässing, glas och grönt

Jag avslutar dagen med att visa vad jag kom hem med från Östersund. Det märks verkligen att jag håller på att vidareutveckla min gamla vanliga retrostil, det är mycket mässing, glas, vitt - ljusare och femininare, precis som jag sa häromdagen. Det betyder förstås inte att jag överger retron, den har varit grundstommen i min smak så länge jag kan minnas, det kommer inte att förändras. Retron får helt enkelt nya kompisar här hemma! Dessutom - är det mässing man vill ha tag på, så hittar man nästan det bästa på loppis!
 
(Förresten, bilderna är lite knasiga i formatet, det beror på att jag fotar med mobilen, för min kamera mår inte bra. Typiskt nog, så glömde jag den igår, jag skulle ju lämna in den på Elkedjan...)
 
Lampan till vänster är den jag guldsprejat själv, den köpte jag en lampskärm till. Sedan hittade jag en lampa på Åhlèns och en på Hemtex (på Hemtex var det 25% på lampor!), dom är inte likadana, men väldigt liknande. Alla tre lampor har former som passar väldigt bra ihop, faktiskt, och jag är supernöjd med min egensprejade lampfot! Längst bak till höger syns fruktkorgen jag hittade på Åhlèns, jag har ju velat ha en trådkorg i mässing att förvara frukt och grönt i, så jag är nöjd. Den stora glasskålen köpte jag på Röda Korset i stan, den är väldigt rejäl i storleken, och kostade bara 40 kr.
 
Bjällran och tekannan (båda i mässing, båda med något orientaliskt i formen) hittade jag också på Röda Korset, bjällran kostade en tia, kannan kostade 30-40 kr, om jag inte missminner mig. Jag har en liknande tekanna sedan förut, men mindre, inte lika utsirad, och silverfärgad, som jag köpte i Marocko, jag var där för 15 år sedan, och det är verkligen på tiden att åka dit igen!
 
 
Den stora glasvasen köpte jag också på Hemtex, och den är verkligen rejält stor - tänk er en basketboll, ungefär den storleken. Det är en sak jag gärna velat ha, en stor rund vas, att göra stora spretiga buketter i (Elsa Billgren har alltid så fina blommor i sin stora guldfiskskål). Eukalyptuskvistarna betalade jag inte ens 80 kr för, ett riktigt fynd! Gott luktar dom också, hela undervåningen luktar eukalyptusfräscht nu!
 
Plantan längst till vänster köpte jag också, liksom krukan. Jag var jättenöjd med den igår, stora greniga gummifikusar tillhör mina favoriter. Inte lika nöjd var jag idag, när jag var in på Ica, och såg exakt likadana blommor, för 89 kr istället för 219 kr... Surt! Men då kan jag tipsa er istället, Ica har jättebilliga stora växter nu. Dom har också trollhalsband och elefantöra till bra pris, dom tillhör också mina favoriter.
 
 

Kommentera här: