renras vs blandras

Idag är det helt perfekt vinterväder, såhär får det gärna vara varje dag resten av vintern - ett par minusgrader, vindstilla, ett tunt snölager... Enda nackdelen är vägarna, dom är ishala, och det är inget nöje att köra bil nu. Men annars så!
 
Igår lade jag upp en fråga i en hundgrupp på fb, jag undrade hur man hittar en hanne att betäcka Lily med. Eftersom Lily inte har stamtavla (vad jag vet), så blev det världens största diskussion, med en massa svar, och svar på svaren - det blev till slut helt omöjligt att följa med vad som sades. Det gick för det mesta ut på att jag var en idiot som ville para en hund utan stamtavla, för den enda aveln som var ok, var renrasig avel. Själv har jag väldigt svårt för just det, det är så mycket sjukdomar och defekter inom rena raser (andningsproblem på trubbnosiga hundar och höftledsfel på större hundar, som exempel), och tror på att helt enkelt avla friska hundar med friska hundar, (nästan) oavsett ras. Naturligtvis så bör man hålla sig inom rasgruppen, att para en golden med en bulldog är kanske inte superbra, eller en husky med en mops, eller vad man nu kan hitta på, psyke och "funktion" är det bra att ha någorlunda koll på att dom samarbetar. Men ja, i just den gruppen, så är renrasighet den heliga graalen, och blandraser är av ondo, och jag fick höra det på ungefär hundra olika sätt. Att diskutera med folk som har huvudet uppstoppat långt upp i sin egen bak tillhör inte mina favoritsysselsättningar...
 
 

Kommentera här: