ekonomisk mathållning och sånt jag slipper fundera över

Idag känns jag nästan husmoderlig, jag har tvättat, och just nu kokar en köttgryta på spisen. Kött, matlagningsgrädde och potatis köpte jag på extrapris förra veckan, vitkål var billigt eftersom det är i säsong, och så slängde jag i grillade paprikor (från en burk jag hade i kylen) och ajvar. Det borde bli gott, och börjar jag räkna på priset, så borde det bli rätt lågt, särskilt som det blir flera portioner. Bra exempel på hur jag måste hantera maten här hemma - handla på extrapris (jag har skrivit upp en lista på veckans intressanta extrapriser, reklambladen finns att läsa på butikernas hemsida, om man som mig tackat nej till reklam), laga mat från grunden, laga flera portioner... Jag vet inte vad en "normal" matbudget ligger på för en person (1500? 2000? mer?), men jag måste dra ner min kostnad mycket mycket lägre än så. Jag är väldigt glad för att jag fick min slutlön nu, för det gick åt några kronor hos veterinären. Inte alla kronor dock, som tur är, en del ligger numera på huskontot, och en del använder jag till att fylla frysen, det är väl ungefär det mest praktiska man kan ha, en frys full med mat. Det gör kommande veckor betydligt billigare, då det räcker att köpa mjölkprodukter och färsk frukt och grönt. Jag gillar mig själv när jag tänker långsiktigt och smart!
 
Jag gillar också sånt jag har köpt på mig när jag hade mer pengar, att jag har böcker som räcker länge, att jag har kläder på kroppen ett bra tag framöver (även om kläder inte är det jag spenderar mest på), jag behöver inte köpa kroppsvård, smink, nagellack, jag har en massa smycken (en del oanvänt) så att jag kan piffa upp kläderna när dom börjar kännas tråkiga... Te har jag förstås för flera månader, jag har osedda DVD-filmer och -serier, jag har garn, jag har målargrejer... Jag är rätt välförsedd med både nödvändigheter och guldkanterna i livet, och gläder mig mycket över det, det blir inga utsvävningar av det slaget framöver. Jo, förresten, jag har faktiskt en sak planerad - jag lär få lika mycket julklappar som födelsedagspresenter (dvs typ inga), så jag tänker köpa en sak till mig själv, senaste boken i en serie, direkt från författaren, så jag får den signerad också. Det blir en bra julklapp!

Kommentera här: