keramik på plats

Att vakna till solsken är ett bra sätt att vakna. Det är fortfarande lite kyligt i luften, men i solen är det varmt och skönt. Det är precis som våren ska vara, i april. Nu när det är maj, så tycker jag faktiskt att det är dags för lite värme, åtminstone plusgrader på nätterna, och så att jag kan hänga bort vinterjackorna. Och ställa ut pelargonerna, förstås.
 
Retrokeramik i bokhyllan...
 
Retrokeramik på porslinsskåpet...
 
Retrokrukor (och buddhor av nyare slag) i fönstret...
 
Jag har inte samlat på mig krukor och vaser i en viss stil, utan det blir att jag dras till en viss tidsperiod, det blir en del 50-tal, och mycket 60-/70-tal, och trots att dom är olika i form och färg, så fungerar det ihop. Med krukorna så blir det mycket brunt och vitt, och så lite orange och gult och grönt, men det bruna och vita håller ihop och lugnar ner intrycket (även om det inte gör något om det spretar, jag tycker om lite spret - därav den lilarosa björnkrukan). Likaså med vaserna, färgskalan har hållit sig till gult, blått, och så lite brunt, lite grönt, lite orange, men att majoriteten är i gult och blått dämpar spretigheten.
 
Fast vet ni vad knepet är, egentligen? Köp och samla det ni tycker om, då brukar det fungera!
 
 

Kommentera här: