jolanda den tredje

Sveriges mest kända häxa, är nog Rosie Björkman, eller Jolanda den tredje som hon också kallar sig. Åtminstone förr om åren hade hon en butik i gamla stan i Stockholm, jag minns faktiskt inte hur det är nu, men jag misstänker att hon har stängt. Hon är också så vitt jag vet, den enda som har skrivit böcker på svenska om tarot och om häxerier, dom allra flesta böckerna i det ämnet är annars översatta, främst från engelskan. Jag har båda hennes böcker, och det är den ena, Tarot och häxkonst, som är anledningen till det här inlägget. Precis som titeln antyder, så lär hon i boken ut hur man spår med tarotkort, väldigt grundligt också. Kanske lite åt det flummiga hållet, men väldigt innehållsrikt, och väldigt givande bok att bara läsa för nöjet. Boken är fylld med bilder på en tarotkortlek, Jolandas tarot, som Hans Arnold gjorde enkom för boken, och den är helt fantastisk. Hans Arnold är en av mina favoritkonstnärer, och har varit det i många år (han illustrerade omslagen på Bengt Linders böcker, som jag sträckläste som tonåring), och igår upptäckte jag till min stora glädje Jolandas tarot fortfarande finns att köpa - dessutom hittade jag den på extrapris! Tyvärr har den fått lila kanter, det har inte bokens kort, men illustrationerna är fortfarande lika fantastiska, och jag längtar som bara den efter att få hem mitt exemplar!
 
 

Kommentera här: