tarotkort - the lovers

Jag höll i ett tarotswap på iatcs i vintras, nu håller del 2 på att dra ihop sig, jag väntar på att alla kort ska dyka upp, och jag håller på med mina egna kort. Första rundan gjorde jag Narren, The Fool, den här gången blir det De Älskande, The Lovers.
 
Jag håller mig ju inte gärna innanför ramarna, så dels är mina älskande två kvinnor (väldigt rätt i tiden, faktiskt, om man någorlunda följer amerikansk politik), dels bestämde jag mig för att testa på linoleumtryck. Först var jag rädd att det skulle kännas som att jag valde en lätt väg, jag menar, man karvar ut ett motiv, sen trycker man bara resten enligt löpande-band-principen. I teorin, alltså... Dels var det ett sjujäkla jobb att karva ut motivet, och jag justerade det flera gånger under tryckningen. Sedan var det många av korten som inte trycktes bra, så jag fick trycka en massa för att få ut några användbara. Sen upptäckte jag, att färgen inte är vattenfast när den torkat, så min plan att använda mig av akryl för att lägga till färg, den gick i stöpet. Nu använder jag tuschpennor, dom löser också upp färgen, men jag har lite mer kontroll över det. Det visade sig vara en massa jobb, och inte det minsta lätt...
 

Kommentera här: