målarmåndag - the fool

Jag håller i ett swap med tarottema på iatcs.com, målet är att en dag ha en komplett tarotkortlek, helt handmålad. Till att börja med, så gör vi dom första sex korten, var och en väljer ett av korten (jag valde narren, the fool), och gör sex exemplar av det. Alla deltagare skickar sina kort till mig, jag delar upp dom, så att var och en får ett av varje kort. Låter det krångligt? Det är inte det egentligen, jag får se om jag kommer ihåg att ta några bilder när jag ska dela upp korten, så blir det kristallklart.
 
Korten är inte helt lika, men inte helt olika heller, jag målade dom med ett löpande-band-system. Gemensamt för nästan alla narrkort i nästan alla tarotkortlekar, är att han balanserar över en avgrund, och min tolkning av det är en lindansare, högt uppe i luften.
 
Jag gjorde baksidorna först, innan jag klippte isär dom individuella korten. Jag kunde ha limmat på något fint papper istället, men jag tycker om att måla bakgrunder i många lager, så det var vad jag gjorde.
 
Och på tal om tarotkort, jag har köpt ett par kortlekar till till samlingen, The Paulina Tarot, och The Sweet Twilight Tarot. Båda är fantastiskt fina, även om jag föredrar den senare, som är lite färgstarkare och mer surrealistisk.
 

Kommentarer:

1 Sandra Lundin:

Men shit vilken rolig idé! Och vad fina dina kort blev :) Tycker att de är grymma!

Svar: tack så mycket! :)
Miss Kitten Heart

Kommentera här: