DIY - blomkrukor

Jag har visat mina kitschiga, färgglada, omgjorda djurkrukor, ni får se mer av dom idag:
 
Den här stora elefantkrukan är mitt senaste alster. Jag hittade den på nattloppisen i Junsele, och var väldigt nöjd med att den är såpass stor - oftast är djurkrukorna väldigt små.
 
Snäckan längst fram är också nyss gjord, jag hittade den på loppis med fula fuskblommor i, jag gillar den mycket bättre såhär, och ännu bättre blir det när jag planterat en blomma i. Dom två bakre köpte jag blommor till när jag var i stan sist, det är inte helt enkelt att hitta små blommor vid den här tiden på året, så jag passade på när jag hittade ett par som jag gillade.
 
Jag använder mig av decoupage-teknik, jag limmar på silkespapper i små bitar, med trälim utspätt med vatten. Trälimmet ger en hård, tålig yta, som är precis lagomt blank. Silkespapperet har jag hittat på TGR, dom har en massa med fina mönster och färger, och billiga är dom också, jag tror att en förpackning med fem ark kostar en tia, och fem ark räcker långt.
 
Tycker man att djurkrukorna är lite roliga, men kanske inte känner för mönster och galna färger, kan göra mycket annat med dom. Man kan decoupera med bok-/tidningssidor (fast jag misstänker att det är lite bökigare, dom är inte lika följsamma som silkespapperet), man kan spreja med sprejfärg (hoppa på metalltrenden, till exempel), man skulle kunna göra dip dye på dom, antingen bara rakt ner i färg, eller så gradvis i utspädd färg för en ombré-effekt, man kan måla dom mattsvarta med svarta-tavlan-färg, man kan rita mönster på dom med en svart spritpenna, man kan täcka dom med glitter... Möjligheterna är oändliga! Kanske värt att ta en extra kik på dom där blankvita, 80-talskitschiga djurkrukorna på loppisen?
 

Kommentera här: