målarmåndag - tolkar konstnärer

Har ni varit med ett tag, så vet ni precis vad det här är. En eller ett par gånger per år, så har jag hållit i ett Fave Artist PAT på iATCs, den här gången var det inte jag som höll i värdskapet, men jag kunde förstås inte låta bli att vara med. PAT betyder "Pick A Theme", deltagarna i swappen delas in i grupper, oftast med fem i varje grupp, och önskar vilket tema dom andra i gruppen ska måla åt dom. Eftersom det här är ett Fave Artist PAT, så väljer vi förstås varsin favoritkonstnär, som dom andra ska tolka. Jag hade svårt att bestämma mig, men snubblade över JH Lynch i en bok, och blev förälskad - jag gillar hur kitschiga och retro hans kvinnoporträtt är. Jag ser fram emot att se dom andras tolkningar!
 
Jag hade då fyra andra konstnärer att tolka, som vanligt så sköt jag på det till sista sekunden (efter sista sekunden, dom borde ha varit i brevlådan för åtminstone en vecka sedan). Som vanligt så gick det hur smidigt som helst att måla dom, när jag väl satte igång...
 
Fyra konstnärer med helt olika stil!
 
 
 
 
 
Ett tag funderade jag på att göra dom i akvarell, men nu när jag var så sen, så ville jag inte riskera klatter, utan höll mig till ett mer välbekant medium - akryl. Akryl är verkligen min bästa kompis! Fast jag målar med akryl på ungefär samma sätt som man målar akvarell, jag späder ut med mycket vatten, och målar tunna lager. Skillnaden är att akryl torkar vattenfast, man riskerar inte att lyfta upp underliggande lager.
 
Ofta har jag märkt att det är bra för målarlusten att tvingas till skapande, även fast jag inte vill. Nu har jag två secret solstice-paket att göra färdigt (jag har börjat på dom, och har köpt alla "extra"-grejer, så jag ligger bra till), och så ska jag börja på min uppsättning tarotkort till nästa runda av mitt tarotswap, förra gången tolkade jag Narren, den här gången blir det De Älskande. Jag är faktiskt sugen på att testa linoleumtryck, fast jag skulle ju inte köpa mer konstmaterial förrän jag använt upp det jag redan har... Jag har sett att man kan göra tryck med styrofoam, som i lunchlådor, det kanske är ett alternativ...
 
 

Kommentera här: