bästa presenten är en grön present!

Jag har ett tag letat efter filmer på youtube om att inreda med blommor (antingen så använder jag helt fel sökord, eller så finns det knappt några), och när det inte lyckades, så började jag kika efter bloggar (där finns betydligt mer att välja på). Urban Jungle Bloggers är ett slags bloggportal, varje månad har dom olika teman, och så bloggar folk på det temat, och sedan samlas dom blogginläggen hos UJB. För att hitta en massa bloggar om blommor, så behöver man alltså hålla reda på en enda blogg - perfekt! Temat för april, är blommor som gåvor. Vem vill du ge en blomma till, och hur vill du presentera den? Som vanligt, så har jag svårt att följa en given uppgift till punkt och pricka, så jag tänkte berätta om en blomma jag fick i present istället. Eftersom det är en blomma som jag saknat ett tag, så blev jag väldigt glad.
 
Förr hade jag alltid en liten porslinsblomma hemma, Hoya Bella som dom heter, tills den dog för en del år sedan. Jag insåg inte att jag saknade den, tills för ett par månader sedan, då jag efterlyste den, och vanlig porslinsblomma (Hoya Carnosa) på facebook. Av en vän, så fick jag sticklingar på den vanliga porslinsblomman, och en krullbladig variant på den (Hoya Compacta), men kammade noll på den lilla porslinsblomman. Spola framåt tills förra veckan: vännen Malin var på besök från Surahammar, hon bodde hos sin syster, och jag och Lily gick över dit och hälsade på. I köksfönstret hängde en liten porslinsblomma, och jag frågade efter ett skott. typiskt nog, så glömde jag att ta det skottet innan jag gick hem, men frågade om Malin kunde ta med när hon skulle komma förbi ett par dagar senare. När hon kom, så kom hon inte med ett skott, utan med en näve full! Gissa om jag blev glad!
 
Som tur var, så hade jag både en tom kruka och blomjord, så ut på balkongen i det fina vädret för att plantera.
 
Det blev en färdig liten planta på en gång! Nu hoppas jag bara att den ska trivas och växa sig stor, planen är att den ska få hänga i vardagsrumsfönstret bara den blir större, den gör sig bäst så.
 
Den gör sig väldigt bra bland sina kompisar på min nya blomhylla! I den oranga krukan i bakgrunden så syns min aloe, som jag också fick som present när den bara var en liten stickling, och till höger syns min krullbladiga porslinsblomma, som sagt också en present. Jag har åtskilliga blommor som jag fått som present, flera har jag fått av Teresa på jobbet (tyvärr har inte alla överlevt, jag har inte direkt några gröna fingrar. än), bland annat en mor-och-barn (som är ännu en gammal favorit). Tyvärr drog en katt ner den i golvet, så nu ser den mer än lovligt tufsig ut - förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan den piggnar till.
 
Så ja. Ett väldigt bra sätt att ge bort blommor, är att ge bort skott. En alldeles gratis present, som ändå visar omtanke, perfekt tex som värdinnegåva, istället för blombukett på födelsedagen, eller bara för att göra någon glad. Jag blev i alla fall väldigt glad för mina skott!
 
 

Kommentera här: