torsdagstips - thursday tip: sy och sy om

Visst skrev jag att jag sydde en klänning häromdagen? Om jag inte skrev det, så skriver jag det nu, för det är ett jättebra sätt att göra ett nytt plagg av två plagg som kanske inte fungerar så bra för sig. För mig har det mest att göra med att jag inte använder kjolar och blusar/toppar, utan jag använder bara klänning. Dessutom handlar jag helst på secondhand, vilket gör att det kan vara svårt att hitta klänningar jag tycker om, som dessutom är i min storlek. Nuförtiden letar jag dessutom bland kjolar och toppar, för att det enda som krävs är ett par klipp, en söm, och en resår, så har jag vips gjort en klänning själv. Det är verkligen så enkelt, och det blir jättebra! Jag har sytt två klänningar hittills på det här sättet (tre egentligen, men den tredje sydde jag för ett par år sedan, och använder mest hemma), och dom är redan favoriter. Jag sydde om en av klänningarna jag köpte på Pingstkyrkans secondhand igår kväll också, den var lite smal över axlarna, men perfekt (och jättefin!) annars. Så jag sprättade helt enkelt upp ärmhålet, inte riktigt hela vägen runt, utan jag sparade en bit av sömmen uppe på axeln, och sen sydde jag en fåll längs med ärmen och längs ärmöppningen. Ärmen sitter alltså bara fast uppe på axeln, och är annars öppen. Det blev bra, men jag funderar ändå på om jag inte ska sy in en kil av ett annat tyg, bar hud på vintern kan bli lite kyligt. Å andra sidan, så har jag massor av koftor och sjalar att dra över om det blir kallt... Hade jag tagit fram symaskinen, så hade det varit sytt på en kvart, nu satt jag framför datorn och sydde för hand, och det tog hela kvällen... Men jag tittade på The Carrie Diaries under tiden, och tyckte att det var rätt skönt att sitta och sy. Det blir lite meditativt det med, som att sticka/virka/brodera. Allt måste inte gå superfort.
 
Så vad jag vill säga med det här, är att kläder inte behöver ses som färdiga föremål, de kan ses som råvaror, som grunder till något helt annat. Antingen kan man använda tyget och göra något annat av det, eller så kan man sy om existerande plagg till något annat. Om man handlar secondhand för att klä sig unikt, så är det här definitivt nästa steg - mer unikt än att tillverka sina egna kläder kan det inte bli. Och man behöver som sagt inte sy från grunden, man behöver inte ens vara speciellt duktig på att sy. Knepet är bara att våga, att våga sätta saxen i tyget. När man väl gjort det, så går det av bara farten. Roligt är det, och det kan bli hur fint som helst. Och blir det inte som man tänkt sig, så gör det inte så fruktansvärt mycket. Särskilt inte om man gett sig på plagg i garderoben som ändå aldrig används, eller secondhandplagg som man köpt billigt. Då gör det inte så mycket om det skiter sig, man har inte investerat så mycket i det.
 
Så sätt igång bara, är mitt torsdagstips idag. Sy och sy om!

Kommentera här: