om te och om koffein

Ni vet ju redan att jag är en tedrickare av stora mått, det är inte direkt någon hemlighet. Jag dricker sådär en kopp i timmen medan jag är vaken, och jag har tidigare varit tvungen att sluta med svart te i perioder. Te innehåller koffein (eller tein som det kallas i te), även om det är mindre mängder än i kaffe, och dricker man mycket te så blir man beroende. Jag vaknar på  morgonen med huvudvärk pga koffeinabstinens, dricker jag inte nog många koppar te under dagen, så får jag ont i huvudet på eftermiddagen/kvällen också. Klara tecken på att det blir för många koppar svart te! Därför har jag dragit ner på det på sista tiden, jag byter ut åtskilliga koppar per dag mot örtte, kryddte, grönt te (som jag jobbar på att lära mig att dricka), som alla innehåller inget eller mindre koffein. Det tog inte många dagar innan jag vaknade utan huvudvärk! Jag är himla glad åt alla teer jag köpte i Östersund förra veckan, för majoriteten av dom innehåller inget koffein, och dom smakar väldigt bra, det är inte på något sätt en uppoffring att byta ut det svarta teet mot dom. Synd bara, att jag måste åka tio mil för att få tag på ett vettigt utbud av koffeinfria, goda teer...
 
Ännu tråkigare känns utbudet här, efter att jag har sett hur mycket goda sorter det finns i USA och Kanada. Jag har testat en del, då jag ofta har fått te i mina secret santa-paket. Stash är tex ett amerikanskt märke som jag gillar mycket. Det går att beställa på nätet, men det kostar en hel del då, med frakt och allt... Jag är glad att det går att köpa Yogite, Pukka och Clipper (som jag ska testa nån gång, har hört bra saker om deras teer) i alla fall, Yogi och Pukka hör till mina favoriter, och dom har en massa koffeinfritt (om inte alla deras teer är det rentav?), ekologiskt, fairtrade, och en massa annat bra. Men, som sagt - jag är rätt avundsjuk på utbudet på andra sidan Atlanten...

Kommentarer:

1 Piglet:

Jag har hört att för stora mängder grönt te kan ge njurproblem, så lär dig inte att dricka för mycket

Svar: det tror jag inte är någon större fara, det smakar inte speciellt gott,,, en eller två koppar om dagen, högst. för det är ju väldigt hälsosamt i lagom mängder, så det är förmodligen värt att lära mig stå ut med
Miss Kitten Heart

Kommentera här: