om behovet av själslighet

Jag har skrivit litegrann förut om mitt plötsliga behov av andlighet, jag tänkte fördjupa mig i det nu. Andlighet förresten, det är ett ord som inte stämmer med min syn på saken, andlighet har för mig en klang av kristendom och kyrkobesök. Det engelska ordet spirituality tycker jag känns bättre (på samma sätt känns witch bättre än häxa också), man skulle kanske hellre översätta det med själslighet? Eller är den nån av er som har ett bättre ord? I alla fall. Tillbaka till ämnet, vad man nu kallar det.
 
Som jag nämnt förut, så var jag en betydligt mer sökande person i mina yngre dar, än vad jag har varit de senaste 10-15 åren, ända sedan jag var 15-16 år har jag bekänt mig till wicca, även om jag har varit mer troende än praktiserande. På den tiden, så var det inte mycket jag fick tag på i ämnet, även om det kom en wicca-/häx-boom på 90-talet, då det gavs ut böcker och skrevs lite tidningsartiklar (jag har tyvärr gjort mig av med det mesta av det under åren, något jag sörjer nu). Nuförtiden däremot - internet är verkligen en välsignelse när det kommer till information! Det finns hur mycket hemsidor, bloggar, youtube-kanaler som helst, det finns massor av böcker, både på adlibris/bokus, på amazon och som folk gett ut själv. Det finns definitivt allt jag någonsin velat veta, och jag behöver definitivt inte känna mig ensam, något jag gjorde när jag var yngre. (Skarpögda läsare har kanske sett att det tillkommit en länkkategori på wiccatemat.)
 
Men som sagt, jag tillbringade många år utan att fundera så mycket på själslighet och sånt, jag var fullt upptagen med att få livet att fungera, att få pengar, jobb, vikt osv att gå ihop. Och jag tror att där ligger förklaringen till mitt plötsliga behov av att nära själen - det börjar plötsligt att stabilisera sig på alla de områden där jag annars har haft kaos. Jag har jobb, ekonomin håller på att lösa sig, jag accepterar min storlek på ett helt nytt sätt, jag har helt enkelt plats för sökande och för andlighet. Eller själslighet. Så ni kommer alldeles troligt att se mer av sånt i bloggen, bloggen brukar vara en bra spegling av det som pågår i mitt liv.
 
Namaste, blessed be, och allt sånt där!

Kommentera här: