om att döma boken efter omslaget

Jag tillbringade en alltför stor del av helgen vid datorn, trånande efter böcker i vackra omslag. Jag har en tendens att fastna för böcker med en vacker framsida, ibland håller innehållet vad framsidan lovade, ibland inte. Vill man vara rätt säker på att få en bok som är bra, och en framsida som är fin, så är klassiker ett säkert kort. I princip alla bokförlag har någon serie med klassiker i fantastiska omslag. Eftersom jag är en samlare i grund och botten, och eftersom jag inte har några problem med att äga flera exemplar av samma bok, så är det en hel massa serier jag vill ha. Kanske inte precis varenda bok i varenda serie, men många böcker. Och ja, ibland samma bok, i olika serier. Jag skulle inte tacka nej till en enda bok ur dom här serierna: Barnes & Nobles leatherbound classics, Puffin classics, Penguin clothbound classics, Puffin chalk, Penguin threads, Penguin English library, Virago modern classics, Dover thrift editions, till att börja med - det finns hur många förlag som helst, dom flesta med sina egna specialutgåvor. Vill man titta lite närmare på några av serierna, så finns det en massa videos på youtube, det här är bara ett urval:
 
 
 
 
 

Kommentera här: