garderobsbeståndsdelar och hokus pokus

Jag har passat på att fotografera nu när jag är hemma och det faktiskt är ljust ute, nu är problemet bara vad jag ska börja med... Ni kan sålunda se fram emot några inlägg framöver, bland annat det sista (nästan) från mormors hus, lite fynd från jobbet, och - kors i taket! - nånting målat. Bland annat! Men nu tror jag att jag helt enkelt börjar med den äldsta av bilderna:
 
En dålig bild tagen i taskigt ljus visar de klänningar jag har sytt av kjolar och blusar/toppar. Dom ser bättre ut på, men ni får i alla fall en liten aning om vad jag pratar om när jag pratar om att sy klänningar. Jag klipper helt enkelt bort resår/linning på kjolen, jag klipper av överdelen i midjehöjd (eller så), sedan syr jag ihop dom, och till sist syr jag en resår längs sömmen på insidan, så sitter klänningen finare. Det är verkligen så enkelt som jag får det att låta!
 
Apropå kläder, eller sånt som tillhör garderoben, så tog jag kort i väskan häromdagen, jag tyckte det såg så prydligt ut. Det mesta av det här följer med mig varje dag i väskan, jämfört med många andra så bär jag inte omkring på så fruktansvärt mycket. Vantar är ett måste, likaså te, cerat, plånbok, bok, nycklar och mobil. Högtalare och anteckningsbok är saker som gör livet lite enklare och trevligare. Tygväskan med spegel, astmasprej, sygrejer osv borde egentligen vara med jämt, men stannar hemma ibland.
 
Vi fortsätter på garderobstemat, och tittar på halsband jag köpt på jobbet den senaste tiden. Ett med snäckskal och odlade pärlor, ett med tigeröga-pärlor, och ett med blandade kristaller. Väldigt fina allihop, tycker jag! Jag gillar överhuvudtaget smycken med kristaller och halvädelstenar, dom är inte bara fina att titta på, utan för deras bra energier. Japp, jag tror på sånt, energier och kristaller och en massa annat hokus pokus.
 
Förresten, apropå hokus pokus, vet ni varifrån det härstammar? Hokus pokus eller hokus pokus filiokus är en trollformel som är känd sedan 1600-talet. Det är troligen en förvanskning av inledningen till nattvarden läst på latin: Hoc est enim corpus meum, vilket betyder "detta är min lekamen" och "filioque" (och av sonen) vilket är en del av trosbekännelsen. Abrakadabra härstammar från en annan källa: En teori är att det kommer av det hebreiska "ha-b'rakah" vilket betyder ungefär "det heliga namnet", medan andra menar att det kommer från arameiska avra kehdabra (אברא כדברא) vilket betyder ungefär "jag kommer att skapa som mina ord". Det senare förslaget kanske låter bekant?
 
 

Kommentarer:

1 Lena:

Åååååh va glad ja e att ja hitta din blogg! Underbara inlägg! Ja älskar hipsterbloggar och samlar på mej så många ja kan! Vilken trendig lägenhet du har ja älskar inredningen! Ska plöja igenom lite fler inlägg nu!

Svar: jag vet inte om jag kan kalla mig hipsterblogg, och jag vet inte om min lägenhet är speciellt trendig. däremot vet jag att du kommenterat förut, mer eller mindre förolämpande varje gång. det uppskattas inte, jag vill att min blogg ska vara en trevligt blogg, med trevliga människor som läser och kommenterar.
Miss Kitten Heart

2 Maria - Bullmamma Deluxe:

"Lena" - är du medveten om att ipadressen visas när man kommenterar? Du har kommenterat här förr, under andra namn. Väx upp och skaffa ett liv.

Svar: inte bara det, man kan ta reda på var folk kommenterar ifrån med hjälp av IP-adressen. väldigt praktiskt ^_^
Miss Kitten Heart

3 Lena:

Tror aldrig jag varit oförskämd och du vill bara ha trevliga läsare? Så sanning är du inget fan av? Hur var jag otrevlig i just denna kommentar? Ja använder sällan samma namn, varför skulle ja? Du har min emailadress o de räcker. Din blogg är trendig o vad jag skulle kalla en hipsterblogg då du har många trender i den och klär dej hipster. Och till din vän Maria: nej man kan inte kolla vart ip-adressen kommer ifrån eftersom ip-adresser studsar mot olika repetorer runt om i Sverige så du kan sök via de låtsassidor som finns via Google o få Krokom ena dagen o Amarträsk andra dagen o Borås tredje dagen. Ledsen men så går det till.
Ja ska sluta kommentera din blogg om du tar så illa upp men ha tänker ändå läsa den för ja är glad att ja hittat den

Svar: har man inga baktankar med det man skriver, så använder man sitt eget namn och sin egen mejladress, man använder inte olika varje gång man kommenterar. det är något som får mina känselspröt att sparka bakut, särskilt som jag har en historia med folk som gjort precis så, och inte på något sätt menat gott. om jag reagerar i onödan, så ber jag om ursäkt. men tipset är ändå att använda samma namn och mejladress i alla kommentarer, så slipper du negativa tolkningar
Miss Kitten Heart

4 Maria - Bullmamma Deluxe:

Men snälla "Lena".. du frågar om hon bara vill ha trevliga läsare? Vem FAN vill ha otrevliga läsare?

Varför skulle du INTE använda samma namn för varje kommentar? Fakenamn visar bara att du har någon baktanke med de du skriver. Bara märkligt att låtsas som att du inte läst bloggen tidigsre och som om du nyss hittat hit när du i själva verket kommenterat här förut. Pucko.

5 Lena:

Jag låtsas inte på nått sätt tt ja nyss hittat bloggen. Du kan vara ett pucko. Jag använder ALDRIG mitt riktiga namn på internet för man måste vara försiktig!!! Min mailadress finns som sagt. Skaffa dej ett liv och låt din vän kommentera och svara sin egen blogg. Ja gillat de trendiga inläggen men säger alltid va ja tycker o är ärlig hellre än ger falska komplimanger.

Svar: man behöver inte använda hela sitt namn, men att använda olika namn och olika mejladresser på kommentarerna ger lätt dåliga vibbar. nåt att tänka på, kanske. maria är min syster, och som sådan väldigt beskyddande. såna är alla vi systrar, uppfattar vi nån av oss som påhoppade, så går dom andra in och försvarar. väldigt skönt att ha systrarna bakom ryggen, tycker jag, att veta att man har någon, i vått och i torrt.
Miss Kitten Heart

Kommentera här: