om att döma boken efter ryggen

 
Jag vet, det har varit en del böcker på sistone. Ni som varit med ett tag vet hur jag är, jag snöar in på en sak ett tag, och sedan blir det nånting annat. Böcker har jag i och för sig alltid snöat in på, men jag har inte bloggat mycket om böcker, det har varit ett inlägg nångång ibland. Hade mina kategorilänkar funkat som dom skulle, så skulle jag länka till mina bokinlägg, men nu gör dom inte det. Nån gång när jag känner mig ordningssam, så kanske jag orkar gå igenom alla inlägg och länka om dom...
 
I alla fall. Böcker. Det här är lite av en trend i bokvärlden, att ordna sina böcker efter ryggarnas färger. Det är himla fint, men jag skulle inte kunna göra det, mitt anala ordningssinne och sorteringsbehov skulle sparka bakut. Dels har jag mycket facklitteratur, dom vill jag ha ordnade i ämnesordning. Dels vill jag ha serier ordnade tillsammans, jag vill ha utgåvor ordnade tillsammans, författare ordnade tillsammans... Ibland ger det lite huvudbry - ska jag ordna efter serie, författare eller utgåva? När jag köper nya bokhyllor (det blir flera Billy-hyllor, men dom gör inte längre 40 cm djupa hyllor, bara 28 cm, så det blir tre såna), så kommer romanerna få flytta in i dom hyllorna, så får facklitteraturen bo i mina gamla, djupare hyllor - dom böckerna är ju oftast större än romaner. Så får jag se hur jag arrangerar böckerna då, om det blir författare, serier eller utgåvor. Huvudbry blir det i alla fall... Å, en sak som jag radan vet - mina konst- och handarbetsböcker ska flytta tillbaka in till vardagsrummet från målarrummet, att ha dom där har gjort att jag nästan glömt bort dom. Inte bra!
 
Så. Hur sorterar ni era böcker?
 

Kommentarer:

1 Piglet:

Jag blir iaf vansinnigt irriterad när de byter design på en serie ... Eller när bokhandeln har en trilogi med två böcker i en upplaga och sedan en annan på sista .... Fast det värsta är böcker med ryggtexten åt fel håll ;)

Svar: det är tre väldigt störiga saker! en sak som är bra med att handla på nätet, är att man kan välja sin favoritupplaga och sitt favoritomslag ^_^
Miss Kitten Heart

Kommentera här: