loppislördag - secondhand saturday, krukor och pynt

Det här blir ett ganska tudelat inlägg, med två ganska tydliga teman - krukor och pyntiga saker. Det råkade liksom bli så. Mina senaste loppisfynd, alltså. Jag ska ut om en stund, så solen stod inte helt optimalt på balkongen, det blev lite bilder i motljus, jag hoppas att ni överlever.
 
Krukorna först.
 
Den gula krukan (eller ytterfodret, om man ska vara petig) är den nyaste av dom tre, den brunvita är ett par veckor gammal, och krukan i bakgrunden har varit med ett tag, jag har gjort mosaik av en trasig lerkruka ovanpå en annan lerkruka, och den har varit i åtskilliga färger.
 
Dom tre främsta är också nya. Eller ja, nygamla. Det har visst blivit en del bruna/brunröda krukor... Pelargonerna håller på att ta sig, efter den sena nedklippningen, jag ser små bladskott lite här och var, och blomskott därtill.
 
 
En sprucken gammal kruka med en ny elefantöra i (hurra! tack Marit!). Glasfågeln är också nyfyndad, jag har länge kollat efter en ny glasfigur att ha på min lampfot, den här blir bra tror jag. Tyvärr dog glödlampan för några dagar sedan, och jag kan  inte köpa ny förrän jag får pengar. Tills dess får jag gissa mig till att det blir bra. Plåtkuben har jag svetsat när jag gick svetskursen för några år sedan. Jag har några i olika storlekar.
 
Glasfågeln för mig smidigt över till pyntigare saker. Den här hyllan innehöll nyss mina favoritnagellack, dom fick flytta till en burk, och nu bor det pynt här. Pryttligt värre! Men jag samlar hellre allt pynt på ett ställe, än att sprida ut dom. Alla pynt är inte nya, en del har jag haft ett tag.
 
Björnen köpte jag när jag bodde i Östersund 1993, på Gaupa, jag köpte en snöripa också, som jag också har kvar. De är bland mina äldsta ägodelar, ja, räknat i hur länge jag har ägt dom. Dom små björnarna är nya (svårt att fotografera  vit sten mot en vit vägg!), elefanten har jag haft ett tag.
 
Samefigurerna är nya (och tyvärr i plast, men fina är dom ändå), nunnan och katten är inte det.
 
Min lilla ugglesamling, jag har lyckats motstå alla utom dom här. Eller så har det helt enkelt inte kommit så många ugglor i min väg.
 
Hästen är ny också, jag har googlat, men inte hittat någon tillverkare. Det fanns förresten hur många fina hästfigurer som helst, såg jag när jag letade, det är verkligen ett tacksamt tema att samla, hästar. Om man nu vill ha något att samla på.
 
Huset fick jag i ett av mina Secret Solstice-paket, temat är The Night Circus. Mumintrollet (som är en Snork), skarabén och de små flickorna är alla äldre inköp.
 
Så. ett inlägg fyllt med krukor och pyntiga saker! Nu ska jag en sväng på Röda Korset, och sen ska jag till Mirja och äta Key Lime Pie. Mig är det inte synd om!
 
 
 
 
 

Kommentera här: