bu eller bä om ätbara saker

Jag gjorde kväll tidigt idag, vi var tre personer, och jag har tid att ta ut, så det funkade bra. Skönt också att få komma hem och hinna ta en tupplur på soffan - det ser ut som att det blir en kväll på Dundermarknaden ikväll, syster Linda och hennes Leo är på besök.
 
Men innan tuppluren, så ska jag plantera om pelargoner, och så måste jag plantera elefantöraskottet jag fick igår. Man kan verkligen träffa himla trevliga människor på fb!
 
Och så tänkte jag göra ett snabbt blogginlägg, jag hakar litegrann på gårdagens inlägg, för det handlar om sådant jag tycker om och sådant jag inte alls gillar. Jag var och åt smörgåstårta igår, syrran har gjort, för svågern fyller år. Jättegod smörgåstårta, förutom att hon (liksom många andra) har leverpastej i, och leverpastej är en sak jag bara inte klarar av att äta. Jag brukar tro att jag äter det mesta, men när jag börjar fundera, så är det rätt mycket som inte går ner. En del saker som jag tyckte om när jag var liten tycker jag inte om längre, jag var vegetarian/vegan i 20 år, och började sedan att äta kött igen av hälsoskäl (även om jag väldigt sällan äter det), det sätter spår på smaklökarna. Som leverpastej och annan inälvsmat, rökt renhjärta är det enda som funkar, men det är för att jag älskar renkött. Mormors torkade renkött är det bästa jag vet, och jag sörjer att jag aldrig mer kommer att äta det. Jag har problem med många italienska smaker, som ruccola och parmesanost och salami, jag äter nästan inga örtkryddor (bara persilja, dill och basilika). Jag dricker inte kaffe, grönt te eller apelsinläsk. Jag äter inte matjesill eller ansjovis, skaldjur är inte min grej (utom räkmackor och smörgåstårta), jag är ingen stor fiskätare. Jag äter inte djurbebisar (dvs lamm, spädgris, kalv osv), disneydjur ( rådjur, kanin och sånt) eller vilt. Eller häst. Jag vill inte ha fläskfylld palt, fläskpannkaka eller fläsk i makaronipudding, och jag tycker inte om köttet i köttsoppa (det är sånt jag inte tyckte om som barn heller). Jordgubbar är goda som bär, men inte som smak, jag tycker alltså inte om jordgubbssaft eller jordgubbssylt. Ju mer jag börjar fundera, desto kräsnare ser jag att jag är...
 
Men det finns faktiskt saker jag tycker om, en del smaker som andra har svårt för, lärde jag mig tycka om under mina år som vegetarian, som sojamjölk, tofu och bönor och linser. Palt, ja, jag har alltid fått egen flatpalt (dvs utan fyllning), det är bland det godaste jag vet, tillsammans med lingonsylt och en smörklick. Lingonsylt är bra till mycket, till köttbullar och till pannbiffar och till ugnspannkaka och till gröt. Annars är jag en hallonsyltätare, blåbärssylt och drottningsylt fungerar också, även om hjortron är det allra bästa, även om plånboken inte tillåter det. Jag gillar inte kaviar (som i fiskrom), men tångkaviar är gott, det äter jag med sked direkt ur burken. Vanlig kaviar (Isbjörnens är den godaste) blir tillsammans med kokt ägg världens godaste macka. Ost är gott, rökt skinka är gott, prickig korv har jag aldrig begripit mig på, inte som liten heller. Kallrökt skinka däremot, det kan jag sitta och äta direkt ur förpackningen. Jag är väldigt svag för sötsaker, innehåller det grädde är det sällan fel, Maria gör budapestbakelser med hallon och blåbär, det är himmelskt gott. Choklad och lakrits funkar också alltid, bara chokladen inte är smaksatt med apelsin.
 
Jag skulle kunna rabbla hur länge som helst, både om det jag gillar och det jag inte gillar, men avslutar här - jag ska fixa lite korv med bröd. För korv är också en sak jag gillar, allra helst kall varmkorv med stark senap på (Ica´s egna starka är den godaste!), en massa senap måste det vara! Imorgon så blir det ett lördagsloppisinlägg, gillar ni sånt, så är det bara att kika förbi!
 
Äggen ska vara precis såhär - mjukkokta, med lös gula alldeles i mitten! Mums!
 
 

Kommentera här: