godmorgon fredag!

Det blev en ovanligt full dag igår, jag gick ut vid nio och kom hem vid halv fem - det händer inte så ofta, jag är hemma för det mesta. På förmiddagen gick jag ut med Maria, först lämnade vi Colin på dagis, sedan gick vi till hennes (snart öppningsklara) kafé, hon skulle träffa fixarfolk. Och jag ville kika bokrea, det hade jag inte gjort innan. Vi gick på Ica och fikade också, och där dök Weronica upp, hon ville också kolla bokrea. Och så kollade vi bokrea förstås, jag köpte några böcker (som jag inte alls hade råd med...), och så gick jag till Mirja sen för en målarkurseftermiddag. Lång dag, som sagt! Väl hemma kokade jag makaroner, slötittade på TV, och somnade framför Top Model Sverige. Om dagen blev lång, så blev kvällen desto kortare!
Som jag sagt förr, jag tycker att bokrean är ganska blah nuförtiden. När jag var ung (oj, vad gammal jag lät nu!), så var urvalet stort och priserna låga, dessutom var det bokrea två gånger om året, i februari och i oktober. En del saker var bättre förr! För mig, som helst köper böcker om konst, handarbete och inredning, så är utbudet ännu skralare, allt krut ligger på bak- och matböcker. Och blomböcker - massor av dom med! Och bantning och självförverkligande, och det var bra mycker musikerbiografier också. Inget som intresserar mig, tyvärr. Men jag hittade en konstbok, om att rita pinuppor (väldigt bra, väldigt grundlig), Stora boken om Mumin (som jag velat ha länge) och så två faktaböcker för barn, som jag köpte för dom fantastiska framsidorna. För 19 kr styck, så är det ingen större uppoffring... Jag hittade några böcker till, som jag gärna hade köpt, men då hade jag helt fått avstå från mat de kommande två veckorna. Med lite tur, så finns dom kvar ett tag till. Det är inte så många som har samma intressen som mig, som tur är!
 
På Konsum köpte jag en förpackning te, samma märke som sist, men den här gången med ananas, apelsin och persika. Lika snygg förpackning, lika gott. Fortfarande bara 14 kr. Jag kan helt klart rekommendera dom, båda sorterna!
 
I förrgår lade jag mer krut på naglarna än vanligt, dom blev randiga i brunbeiga nyanser. Snyggt! Och dom matchar sockan jag stickar hur bra som helst. Sockan är en omstickning, jag blev inte alls nöjd med första försöket,så jag gör om den. Garnet däremot är underbart, sockgarn med silke i, mjukt som en babyrumpa. Färgen gillar jag också, lite bajsbrun sådär. Jag brukar gilla bajs-/diarréfärger, låter inte fint, jag vet...
 
Idag tänker jag som vanligt inte göra nåt (om jag inte har tur, och får mitt vinstpaket idag, då ska jag hämta ut det), och vänta otåligt på att det ska bli lördag. Om det inte blir ändrade planer (jo, jag har svårt att ta saker för givna, jag skådar aldrig given häst i munnen), så ska jag på mc-klubben med Sandra, det är Man eller mes, en av två offentliga evenemang per år där, och alltid en garanterat trevlig kväll ute. Det är trevligt folk i alla åldrar, avslappnad stämning, livemusik... Trevligt helt enkelt!
 
Eller jo, jag har faktiskt målat första lagret på nästa bokframsida, lila och blått är det hittills, och jag skulle ju ha virkat en del på Marias sista kudde, hon köpte baksidor och dragkedjor igår, så det är bara att sätta igång och sätta ihop dom när framsidorna är klara.
 
 
 
I got some books at the annual book sale yesterday, and new tea, and I´ve got fancy nails. Today is another lazy day at home, and tomorrow I´m hoping for a great night out.
 
 
 
 

Kommentera här: