när man tänker utanför ramarna

En tanke och en ide leder gärna till omflyttningar och omorganiseringar här hemma. Jag är väldigt mycket allt eller inget, exakt just nu eller inte alls, och får jag en ide, så måste den testas. Jag tittade på pinterest, och hittade på bilder på extrarum som förvandlats till garderober, och jag har ju inget extrarum (jag har inte ens ett sovrum, eftersom det numera är ett målarrum), men jag började fundera på dom utrymmen jag faktiskt har. Som jag sagt tidigare, så var planen att bygga en garderob ovanför trappen, och jag har bara väntat på ekonomin att kunna göra det. Men när jag nu började fundera på andra lösningar, så tror jag att jag kan spara en massa pengar och ändå få det bra. Mitt sov-/målarrum är inte stort, men jag skulle absolut få plats med ett par klädställningar längs en vägg. Jag har redan en byrå därinne för mina underkläder, och kom på att med en till byrå ovanpå, så får jag plats med ännu mer kläder på redan existerande yta. Jag kollade igenom Ikeas alla byråar, men dom jag fastnade för passade inte måttmässigt, eller prismässigt, till slut hittade jag en som jag kunde nöja mig med. Men, när jag höll på att flytta runt saker hemma, så kom jag på - jag har ju en liten byrå! Jag köpte den på Röda Korset i stan för ett tag sen, för att jag behövde en liten möbel att använda som altare. Den ställde jag upp på byrån som redan stod i målarrummet, och det funkar hur bra som helst. Så nu behöver jag bara köpa klädställningar och några stora lådor (som jag tänkte stapla, och förvara vinterstickat och sånt i), och hänga upp en taklampa, så har jag mig en betydligt rymligare garderob, som bara kostar mig några hundralappar. Jag behöver fortfarande snickarhjälp, jag vill fortfarande lägga in nytt golv i hall, trappa och kök, och garderoben som står uppe i hallen ska tas bort, kattlådeförvaring ska byggas, och sko-/väskförvaring (återigen, billigt från Ikea) sättas upp där garderoben nu står. Men kostnaden för bara det är förstås betydligt mindre än för att bygga en garderob också. Hipp hurra vad bra!

Kommentera här: