hejdå gamla året!

Alla pratar om vädret, jag vet, men det är värt att prata om - de senaste åren har vädret verkligen varit extremt! För några dagar sedan var det -30, sedan vräkte snön ner, och nu är det plusgrader. Allt inom mindre än en vecka. Jag uppskattade verkligen förra vintern, som var kort och snöfattig och väldigt mild, och hoppas på en repris. Med det sagt - att vädret är som det är, är ju egentligen inte en bra sak, det är ett tydligt tecken på miljöförstörelse, det håller helt enkelt på att gå åt skogen. Vi i västvärlden behöver verkligen sänka våran levnadsstandard, vi kan inte fortsätta leva som om var dag var den sista, och att den med mest prylar vinner. Säger jag, som just har fyllt på i bokhyllan med en hög med böcker... Men min matriella standard är förhållandevis låg, om man ser på västvärlden (jämför med u-länderna, så lever jag som värsta maharajan), jag handlar det mesta begagnat, jag kastar sällan, utan skänker/säljer vidare, jag använder teknikprylar tills dom håller på att säcka ihop (jag har en ny mobil på väg, men det är verkligen på tiden, för min nuvarande är inte pigg), jag kastar inte mat... Jag slentriananvänder bilen, det medger jag, men jag ser verkligen fram emot bättre promenadväder, så kan jag låta den stå oftare. Som sagt, vi måste sänka våran levnadsstandard om jorden ska överleva.
 
Apropå och spendera, men rätt miljövänlig spendering: nästa vecka ska jag tatuera mig. Hipp hurra! Det är på tiden, det är några år sen senast. Och nu när jag har lön som jag har råd att leva på, så kommer jag att fortsätta tatuera mig mer regelbundet, jag har två sleeves som vill bli till. Fast just den här ska jag ha på ryggen, den kommer att bli hur fin som helst! Om en vecka får ni se bilder!
 
Annars så tänker jag avsluta året med att snygga till här hemma, det känns bra att städa ut det gamla året och börja det nya rent och fräscht - nydiskat, nydammsuget, renbäddat i sängen... Jag är vidskeplig till husbehov, jag tror på att det nya årets första dag är en fingervisning om det nya året. Alltså försöker jag att inte spendera pengar (fast just det verkar ändå inte hjälpa...), att inte sova hela dagen och vakna bakis (eftersom jag inte firar nyår halva natten med en massa alkohol, så är det inte speciellt svårt), att ha nystädat...
 
 
 

Kommentera här: