retroblommor

Det är inte bara blomkrukor av retroslaget som får mitt hjärta att slå lite fortare, jag föredrar också blommor som är åt det retro hållet. Jag menar pelargoner, mer retro än så blir det inte - dom var inne första gången för över hundra år sedan. Annars gillar jag fetbladingar (suckulenter med ett finare ord), dom kräver inte mycket skötsel, och jag är överlycklig över elefantörasticklingen jag fick. Jag började fundera på vad jag ska sätta i min nya ampelkruka, och kom fram till att en porslinsblomma skulle passa perfekt, och alldeles lagomt retro är den också. Så jag efterlyste på fb, och nu står det ett gäng porslinsblommeskott i köksfönstret (tack Renee!). Det är inte den lilla, hängiga porslinsblomman dock, utan den större slingriga (som är superfin också, och som jag kom på att jag saknade häromdagen). Jag efterlyser alltså fortfarande en liten porslinsblomma, ifall nån skulle ha skott, eller ännu bättre, en hel liten planta.
 
Jag fick skott av två sorter, den ena med krulliga blad och ludna blommor (det är en sån blomma på bilden), den andra den vanliga sorten. Jag ser fram emot att det blir lite storlek på dom, slingriga porslinsblommor är så himla fint! Hoppas bara att katterna kan låta bli dom, särskilt Beppe tuggar gärna på allt som växer.
 
 

Kommentera här: