loppislördag - secondhand saturday, uppåt väggarna och ut på balkongen

Det är äntligen lördag, jag har sovmorgon, och vaknar förstås samma tid som väckarklockan brukar ringa... Inte kunde jag somna om heller... Men jag låg kvar i sängen en timme, blundade och vägrade börja dagen än. Just det där steget, att sätta sig upp, det är så fruktansvärt svårt ibland. Även om jag inte sover, så är det jobbigt att sätta mig upp, och att besluta att det är dags att kliva upp. När det väl är gjort, så går det hur bra som helst. Särskilt en dag som idag, när jag längtat efter frukost sedan igår kväll - jag köpte billigt rostbröd på Ica igår, så det var te och rostmackor till middag igår, och till frukost idag. Mums! Om jag var tvungen att välja ett födoämne att leva på resten av mitt liv, då skulle jag välja det, te och rostmackor. Och choklad. Jag skulle vara lika nöjd varje gång det var dags för en måltid.
 
Men idag var det dags för en loppislördag, inte en fundering över rostbröd. Jag handlade ju litegrann i veckan (som jag nämnt förut), men nästan inget som känns värt att visa upp. Böcker är oftast inte så roliga att titta på. Äsch, vem försöker jag lura, jag älskar böcker i alla former, även att titta på dom på internet (vilket förklarar att jag har en anslagstavla med böcker på pinterest). Men ja, jag är rätt säker på att resten av världen i allmänhet inte håller med mig, så böcker visar jag bara upp när dom är lite roligare.
 
Återigen - bilderna med främre mobilkameran går inte att få skarpa, jag vet inte vad som är fel med den. Men, här syns i alla fall litegrann av den blus/jacka jag köpte. Jag måste sy igen knapphålen lite, annars går den inte att hålla knäppt. Annars gillar jag den, även om den är väldigt otypisk för mig. Färgen och mönstret är underbara!
 
 
En tavla. Japp, för jag behöver flera, alla väggar är inte täckta med konst. Pappersklipp tycker jag om, jag är helt fascinerad över vilket pillgöra en del förmår att göra med en spetsig sax.
 
En klocka i porslin. Mirja har en liknande i sitt kök, och jag brukar tråna efter den när jag är där. Nu har jag en egen! Och i motsats till flera andra av mina klockor, så fungerar den här faktiskt. Att ha ett sätt att hålla koll på tiden i målarrummet är väldigt bra, för därinne har tiden en tendens att flyga iväg.
 
En liten kruka. Jag planterade några tomentosum-skott i den nu, annars skulle jag vilja ha tag på lite större krukor också, jag har fyra blommor (varav två är mina tomentosumpelargoner) som är i stort behov av en omplantering. Jag läste igår, att suckulenter inte gärna vill planteras om, dom vill stå trångt. Det är bra, då behvöver jag inte fundera på dom på ett bra tag, åtminstone inte på dom tre som jag planterat om i sommar, dom får stå i sina krukor i några år.
 
 
 

Kommentarer:

1 anna:

hej! så fint det blev! har du målat tavlan under klockan eller var kommer den ifrån? jättefina färger, i vilket fal!

Svar: tack så mycket! nej, den tavlan har en mail art-kompis till mig målat, jag fick den i present i julas
Miss Kitten Heart

Kommentera här: