om man lägger rabarber på pajen?

Med mig från Arvidsjaur följde en bunt med rabarber. Jag älskar rabarber, om något smakar eller luktar rabarber, så faller jag handlöst (jag hittade en rabarberdoftande parfym för en massa år sedan, men skrev aldrig upp namnet, och när jag väl skulle köpa den, så fanns den inte där längre...), förra året fanns rabarbercider, på systemet i sommar finns ett (alkoholfritt) sommarvin, som smakar massor av rabarber - båda två förstås fullträffar. Så ni förstår varför jag var tvungen att ha med mig rabarber hem!
 
Av rabarbern gjorde jag paj, först lät jag rabarbern (skuren i bitar) mjukna en stund på spisen med socker, vaniljsocker och lite lakritspulver. Så gjorde jag en smuldeg (margarin, socker och mjöl), och så skjuts in i ugnen. En klick vispgrädde till, och jag må då säga - det kan vara den godaste rabarberpaj jag någonsin ätit! Sockret bildade en karamellsås, rabarbern var fortfarande lite syrlig, och smuldegen var mumsig och riklig. Och tänk - jag har fortfarande kvar i kylen! Plötsligt känns lördagen mycket mycket bättre!
 
(Lördagen hade varit ännu bättre, om jag haft några pengar. Det var loppis ungefär överallt på flata, bland annat en av mina favoriter hade öppet för en gångs skull. Tyvärr räcker min femma inte långt, och just loppisar är inte nånstans jag kan tänka mig att bara fönstershoppa - det är det mest frustrerande jag kan tänka mig. Tänk att hitta den perfekta saken, inte ha pengar, och veta att det finns bara ett exemplar, och att om den säljs så är den borta, för alltid. Frustrerande!)
 
 
 
Rhubarb crumble and whipped cream - yum!
 
 

Kommentera här: