på rundtur i bokhyllan

För många av er, så är det här världens tråkigaste och meningslösaste inlägg, i hela världshistorien. För andra, som liksom mig tycker att bokhyllan är själens spegel, så är det här hur spännande som helst. En guidad tur i min bokhylla!
 
Helst ville jag ha alla handarbetsböcker på en rad, men böckerna på undre raden var för höga... Jag tycker att man borde ha en allmän maxhöjd på böcker, så att dom ryms i bokhyllan...
Längst till höger, har jag Maggie Sefton´s stickdeckare, mysiga, trevliga deckare. I mitten är hela serien Stitch´n Bitch-böcker, mycket snyggt finns det i dom, i alla svårtighetsgrader. Stora boken om handarbete längst ner, har min mamma haft. Alla dom "Stora boken om"-böckerna är riktiga nostalgiguldklimpar!
 
Inredningsböckerna. Förut var dom många fler, men jag har rensat ut allt som jag inte tycker är av intresse längre. Likaså med stickböcker, kokböcker, ja alla böcker - jag har bara kvar sånt jag inte kan leva utan. Älskade hem (med röd rygg) är en favorit, och längst till vänster står mina två Paumes-böcker (Stockholm´s apartments och Stockholm´s love apartments) och mina två Suitcase Series-böcker (om och med Dottie Angel och Camilla Engman), dom fyra skulle absolut räddas vid en brand.
 
Mina konstböcker är färre än vad man kunde tro. Jag är publicerad i båda Suzi Blu-böckerna (och i en Cloth Paper Scissors-tidning), något som jag gärna skulle vilja bli i fler böcker. Pärmarna till vänster innehåller min ATC-samling, och i mitten är mina art journals.
 
 
 
Allt med minsta anknytning till vintage. Evas Kalender (före 70-talet är allra bäst), Husmoderns köksalmanack, Style me vintage, Husmorslexikon... Prinsessornas kokbok, Pärlans konfektyr, Underbaraclaras vintagepimp och hemmafix, Vintage cakes och The vintage tea party... Det finns mycket roligt att botanisera bland!
 
Jag samlar på Ungdomens Bästa Böcker, jag tror att jag saknar en bok. Min samling Barbieböcker blev till min glädje komplett för några år sedan.
 
Sigge Stark (pocketböckerna till vänster) är en favorit, Nemi (i mitten) likaså. Till höger är de få böckerna om häxor och wicca som jag fortfarande har kvar, plus min samling tarotkortlekar.
 
Alice i Underlandet (fast bokboxen i mitten är fyra andra klassiker dessutom, men jag tycker att dom är så fina tillsammans i sin låda, så jag har inte hjärta att skilja Alice från dom), som väntar tillökning - nästa vecka kommer några beställda Alice-utgåvor, bland annat den här, som jag ser riktigt fram emot.
 
Julböcker. Danskarna är riktigt bra på jul, och det mesta jag har är med danskt ursprung.
 
Kokböcker. Sophie Dahl, Nigella Lawson, Leila Lindholm, bland annat. Stora boken om god och billig mat, och Äta på nytt sätt är båda två väldigt bra, hittar ni på loppis, så slå till, tycker jag.
 
Mode. Den tjocka röda är verkligen ett måste för den som är intresserad av 1900-talsmode. Fruits är om japanskt gatumode, annars är mitt fokus mest på vintagemode.
 
Dom få japanska handarbetsböcker jag har kvar (jag hade betydligt mer förr), och min hög med Mollie Makes, som är en av mina favorittidningar.
 
Jag har inte så mycket romaner (om man inte räknar med Margit Sandemo-romanerna), dom är mer slit och släng för mig, jag köper pocket eller på loppis, och lämnar vidare dom flesta när jag läst dom. Några undantag finns, och många av dom undantagen är barn-/ungdomsböcker. Vad kan jag säga, jag är svag för nostalgiläsning... Jag köper alltid Lotta-böcker, jag är på jakt efter den enda Nickan-boken jag saknar (Får jag lov, Nickan), och gillar överhuvudtaget gamla Wahlströms flickböcker. Britta och Silver, Susan Cooper, Tove Jansson är alla tre gamla favoriter. Hilary McKay är en nyare favorit, mysiga och trevliga är dom.
 
Sådär. En titt i min bokhylla. Ganska förväntat innehåll, eller?
 
 
 
I´m giving you a tour of my bookcase. I don´t have much fiction, there are mostly fact, about cooklng and interior decoration, and mixed media art, and Christmas and fashion and vintage stuff and crafts and such...

Kommentarer:

1 Piglet:

Vilken ordning du har i din bokhylla *imponerad*
Britta & Silver känner jag igen, det måste jag ha läst någon när jag var mindre :)
Handarbetsböcker på japanska?! Imponerande!

Svar: haha, jag tycker om ordning, det var verkligen jobbigt att ha det som jag hade förut, jag tycker om att veta var jag hittar mina saker. Britta och Silver är en serie hästböcker av Lisbeth Pahnke, jag tyckte mycket om dom som liten hästtjej, och har förtfarande nöje av att läsa dom nu. Böckerna på japanska är mest för bilderna, fast det går att handarbeta efter dom också, eftersom dom också gör beskrivningar i bild, så man behöver inte kunna läsa japanska.
malinmaskros

Kommentera här: