om böcker och om filmer

Jag har precis läst Guldkompassen och Den skarpa eggen av Philip Pullman, eftersom jag tycker om filmen Guldkompassen (fantasy och steampunk och sagor, typiskt sånt jag tycker om!), men saknar att veta vad som händer efter att den slutade. Tyvärr blev det en upplevelse, som jag varit med om mer än en gång (fast då brukar jag ha läst boken först, och sett filmen sedan...) - hela historien från boken är helt och hållet ändrad på. Inte att man hoppat över delar för att få plats med hela historien på 90 minuter, utan total förändring. Det förklarar i och för sig saker jag har haft problem med i filmen... Det finns en del filmer, ofta gjorda på chick lit, som inte på något sätt går att känna igen från boken: Chocolat, Bridgen Jones Dagbok, En Shopaholics Bekännelser, bara för att nämna några. Fantasy brukar ofta vara bättre (Sagan om Ringen-triologin, Eragon, Harry Potter tex, filmerna är komprimerade förstås, men hyfsat sanna jämtemot böckerna), men En ring av järn (som är en av mina favoritböcker, ända sedan jag var liten) och Guldkompassen är två undantag från den regeln.
 
En av mina favoritböcker, Den Hemliga Historien av Donna Tartt, har aldrig gjorts som film. Det är både en sorg och en lättnad, den skulle kunna bli så himla bra, men den skulle också kunna bli så fel, och jag vet inte om jag skulle stå ut med det. Jag tror jag nöjer mig med boken, och att läsa om den lite då och då. Kolla upp den på bibblan, vet jag, den är superbra! En annan bok jag tycker om, och är rätt nöjd med att inte se på film, är Mumien av Anne Rice, helt annorlunda, men bra!
 
 
 
Sometimes when they make films out of books, they just slaughter the books... I hate it when that happens!

Kommentarer:

1 Piglet:

Det är svårt det där med böcker och filmer. Jag brukar tänka att det vore trevligt om de gjorde film/serie av min favoritfantasyserie (Fjärrskådarna+Den gyllene mannen av Robin Hobb) men samtidigt inser jag ju att jag med all sannolikhet skulle bli jättebesviken på den om de gjorde det ...

Men det känns ju konstigt när de gör en film som inte ens likna boken lite grand. Då blir man irriterad. Ibland känns det ju som att de bara använt sig av karaktärernas namn och sedan struntat i resten. Jag vet att jag har något bra exempel, men jag kommer inte på det nu :P

Svar: Ja, jag begriper inte det där. Och ibland ändrar dom karaktärers namn, till synes helt random, tex i Chocolat, där dom bytt namn på den gamle mannen med hunden. Varför då, liksom? :O
malinmaskros

Kommentera här: