julkulor

Mina allra bästa loppisfynd är gamla julkulor, dom var så mycket finare förr. Dom allra bästa är dom som liksom är urgröpta, vi hade såna när jag var liten, och jag blev jätteglad när jag hittade en sån förra året. Och jätteledsen när katterna hade sönder den... Förra året hade jag tur med julkuleloppandet, jag hittade en del, och billigt som bara den. En del gick som sagt sönder (det är det sämsta med katter, dom kan helt enkelt inte låta julgranar vara ifred. eller blommor, eller saker över huvud taget...), men en del är kvar. I våras hittade jag också billiga julkulor, en del är i plast (som jag annars inte gillar när det kommer till julkulor), jag får ha dom långt ner i granen där katterna riskerar att komma åt. Dom var fina för att vara plast, annars hade jag inte köpt dom, fina färger, och lite discokuleformade med en massa fasetter. Det jag håller på att svamla mig till är förra veckans julkuleinköp...
 
Lyckan är att få tag på kulor, som fortfarande ligger i originalkartongen. Gamla kartonger är så väldigt fint, och en del av tjusningen.
 
Har ni sett så fina? Dom var inget fynd prismässigt, men ett jättefynd med tanke på hur glad jag blev när jag köpte dom. Då blir det också ett fynd, tycker jag.
 
Jag har alltid varit svag för julkulor och julgranspynt, och har under åren hunnit köpt en del, och gjort mig av med nästan lika mycket. Dom allra första jularna hemifrån (20 år sen min första jul i min första lägenhet, som ligger i samma hus där jag bor nu, fast i andra kortändan. så stor är världen!) hade jag bara vanliga röda och silverfärgade kulor, det var ungefär så långt som min julfantasi sträckte sig. Nästa fas var änglafasen, och granen var ängladekorerad, och allt vad tomtar hette var utbytt mot änglar. Sen, när 90-talet blev några år äldre, så var jag väldigt inne på blått, riktigt koboltblått, i mitt kök var allt blått, och likaså i min gran. Nånstans där tröttnade jag på vanliga gröna granar, och letade alternativ, jag provade på ett par olika träd, innan jag hittade min vita plastgran. Det blåa blev jag dödsless på till slut, då pyntade jag i rosa (det var i min väldigt korta shabby chica period...), innan jag ville ha tillbaka färger i granen. Och som ni ser på bilden ovan, jag är ännu mer inne på färg nuförtiden! Fast det ska vara färg blandat med vitt, färgglada kulor och kulörta lampor i en vit gran är ungefär det finaste jag vet. Fast förra årets gran var vit, hade färgglada kulor och kulörta lampor, men den såg ändå ut som hej kom och hjälp mig. Katterna välte granen några gånger, på grenarna, fiskade efter kulorna... Dom satte helt enkelt sin egen prägel på den... I år funderar jag på att hägna in den med hönsnät...
 
Förresten, om ni inte visste, i Norrland kallas julkulor för pumlor. Jag tycker att det är himla fint, och tycker att det är lite märkligt att vi inte har det med oss hemifrån, då min pappa är uppväxt i Glommersträsk utanför Arvidsjaur, mitt i Lappland. Ordentligt uppe i Norrland alltså.
 
Hittar man inte gamla julkulor på loppis, så kan man alltid hitta på etsy. Jag hade gärna klickat hem ett gäng! Faktum är, att på etsy skulle jag kunna klicka hem hur mycket som helst, det är shoppinghimlariket för mig!
 
 

Kommentera här: