inatt var det vinter, nu är våren tillbaka

Snön igår kväll gjorde mig inte glad på något sätt, jag vill ha vår ju! Att jag visste att det skulle komma en vinter-backlash hjälpte inte ett dugg. Så att det är soligt och fint och vindstilla idag (och att mest all snö från inatt redan är borta) hjälper! Mycket! Jag har varit och promenerat på flata med Maria och Colin och hälsat på hos momma. Det är en krutgumma det - hon är 96½, bor själv utan hemhjälp, klar i huvudet för det mesta. Men jag tror att det närmar sig slutet, och även om det är jobbigt, så hoppas jag att det går fort, knall och fall. Att hon bara får somna och sen aldrig vakna. Jag har dåligt samvete ibland, att jag är där så sällan, hon bor en kvarts promenad bort, några minuter med bilen, det finns som inga ursäkter. Så därför är jag glad för varje gång jag faktiskt tar mig dit. Som idag. Och förra helgen.

Katterna får vara ute på balkongen, det är så varmt att balkongdörren är öppen. Dom njuter, och jag håller tummarna att dom inte hoppar ner. Jag bor på andra våningen, och det är inte så långt ner. När jag var liten så brukade vi hoppa från balkongerna här och ner i snön. Kunde jag så kan definitivt katterna.



Jag får trevligt främmande ikväll, en bra ursäkt att snygga till lite. Dammsuga, skura kanske, diska. När man kommer in i hallen tycker jag att det luktar kattkiss, men det är inte kissat nånstans, inte på skorna, inte på golvet. Men precis ovanför trappen ner står kattlådan, jag tror att trappen fungerar som en omvänd skorsten, som drar ner lukten från lådan (precis som den drar ner katthårstussarna). Jag skulle verkligen vilja ha en låda med lock, men har inte hittat nån. Vad jag undrar, är hur kan man ens sälja lådor utan lock? Det blir sand överallt, det luktar mera, och katterna brukar tycka mycket bättre om att få gömma sig lite. Jakten på en lockförsedd låda fortsätter...

Har köpt en ny krukväxt, en crassula hottentott. Egentligen tittade jag på fina vårväxter, men katterna äter gärna upp bladiga och blommiga växter, en suckulent känns inte lika tuggvänlig. Och så brukar dom överleva min vldigt sporadiska blomskötsel.



Lyssnar på glad och vårig musik. Gör det ni med!




Yesterday it snowed, but today spring is back! My cats are on my balcony for the first time, and they are loving it. I just hope they stay there and don´t jump down, I´m only on the first floor.

I´m having company over tonight, a good reason to vacuum and do the dishes. It´s about time...

I bought a new plant today, a succulent should survive in my home...

Kommentera här: