tjugo år senare

När jag funderar tillbaka, då är det mycket jag gärna skulle ändra. Mycket som skulle göras annorlunda, och en del som inte skulle göras alls. Samtidigt - det är ju det jag har gjort som har lett mig dit jag är nu, och som har gjort mig till den jag är. Svår balansgång, där... Å andra sidan - inte så svårt egentligen, eftersom man inte kan gå tillbaka och ändra det förflutna...

Idag är det ganska precis 20 år sedan jag gick ut gymnasiet, 20 år sedan jag flyttade hemifrån. 20 år - det är ett helt liv ju! Ett liv för en rätt ung människa, men ett liv ändå. Och jag bor i samma hus nu som när jag flyttade, bara i andra ändan - är det det som kallas full circle? Jag har flyttat runt en massa, har bott i många lägenheter, och jag låg och funderade igår kväll, vad skönt det hade varit om jag stannat kvar i samma lägenhet hela tiden istället. Vad många fler böcker jag skulle ha, eftersom jag har rensat ut varje gång jag har flyttat. Jag skulle ha haft ett mindre bibliotek, med väggarna täckta med bokhyllor. Många av böckerna saknar jag, en del kommer jag inte ens ihåg...





It´s twenty years since I moved away from home, twenty years since I graduated from school. Time flies!


Kommentera här: